יהודי לא שואל למה

אני לא שואל שאלות ואני לא מחפש תשובות אני מבטל רצוני מפני רצונו ועושה רצון קוני בהכנעה והתבטלות גמורה
0
(0)

וירא אליו השם… והוא יושב פתח האהל כחום היום
כותב על זה הרבי רבי אלימלך מליזענסק
גדלותו של אברהם אבינו בזה,
שבעת אשר הגיע לשיא מעלת הקדושה
ולגובה המדרגה,
וזכה להתראות עם השכינה,
חש עצמו שעדין יושב ב"פתח" בהתחלה של הקדושה
שהתנהג בביטול גמור עד שהאמין שעם כל בינתו וחכמתו, הוא עדין מתחיל בעבודה
וכאילו הוא יושב עדין רק בפתח
ודבר זה היה ברור אצלו כחום היום, כשמש בצהרים

(נועם אלימלך פרשת וירא)

של מי הנסיון הגדול?

אברהם אבינו עובר נסיונות
התחלנו אותם בפרשת לך לך
והם עולים ומתעצמים בפרשת וירא
בה הוא נדרש בסופה לעקוד את בנו יחידו אשר אהב
את יצחק
וזה לא כמו שכולם חושבים שעצם העקדה היתה הנסיון שלו
כי אחרת הנסיון הגדול יותר היה של יצחק שהיה אמור למות בעקדה הזאת
אבל לא
אחר הדברים האלה האלוקים ניסה את אברהם
לא כתוב את אברהם ואת יצחק
הנסיון הזה כולו היה של אברהם
כך שברור שלא עצם העקדה היתה הנסיון
כי ביננו, ושהשם ישמור שהקב"ה לא ינסה אף אחד מאיתנו בזה
אבל יהודים פשוטים לאורך כל הדורות,
כשהגיעו להצעה להמיר דת או לאבד נפש הם בחרו למות על קידוש השם
כלומר העדיפו את הבחירה בהקב"ה
אז אברהם אבינו שהוא גדול המאמינים של ההסטוריה לא ימסור נפש
מה הגדולה בסיפור העקדה?
מה הנסיון?
הקב"ה הרי ביקש זאת ממנו פה לפה
תחשבו רגע השכינה מופיע פתח הבית
ומבקשת ממכן משו
קשה
אולי אפילו קשה מאד
לא הייתן עושות זאת?

איפה השכל הישר?

אלא מאי
הקב"ה הלו אמר לו "כי ביצחק יקרא לך זרע"
והנה יצחק הזה, הזרע היחיד שמתקיים מכח ההבטחה הזו,
הולך למות על פי בקשתו יתברך
אז איך זה יכול להיות?
איך זה נתפס בשכל אנוש?
מה הולך פה?
זה הגיוני?

כלומר הנסיון לא היה בעצם קיום ציווי השם
אלא בהתבטלות שלו מול השם
בידיעה שמה שהיה עד עכשיו לא משנה
ומה שיקרה אח"כ ג"כ לא משנה
אני לא שואל שאלות
ואני לא מחפש תשובות
אני מבטל רצוני מפני רצונו
ועושה רצון קוני בהכנעה והתבטלות גמורה
אפילו שיש כאן היפוך הבטחות
אפילו שיש כאן שיבוש תוכניות
וזה היה הנסיון הגדול של אברהם
וזה גם הנסיון הגדול שלנו בחיים
לא רק לשמוע בקול השם
אלא לקבל את רצונו בלי שאלות
גם אם הקול הפנימי שלנו אומר
אבל
גם אם השכל שלנו אומר
חבל
גם אם זה לא מסתדר לנו בדיוק בקוביה הנכונה

אתן בודאי מכירות את הסיטואציה בה אמא אומרת לילד
צדיקל, רוצה מצווה? רוצה לעזור לי?
והוא כן בטח בודאי
ואז היא אומרת לו אז תלך למכולת תקנה לי תבנית ביצים
והוא
אההה זה, לא אני לא יכול
לא לכזאת עזרה התכונתי
גם אנחנו לפעמים כאותו ילד זועקים בתפילתנו לבורא עולם
לעשות רצונך אלוקי חפצתי
אנחנו רוצים להתקרב
רוצים להאמין
רוצים להרגיש
ואנחנו באמת
באמת באמת
גם מרגישים את זה
מאמינים
מחכים
מקווים
מיחלים
אומרים מזמור לתודה כל יום כמה וכמה פעמים
מגדילים לעשות ושרים את המזמור
אומרים השם הוא האלוקים 7 פעמים
אין עוד מלבדו
ומאמינים
באמת מאמינים
מספרים סיפורי אמונה
ואז
בום
מגיע נסיון שלא התכוננו אליו
לא חיכינו לו (ביננו יש נסיון שחיכינו לו
ואנחנו אומרים
היי הלו עצור
ריבונו של עולם לא לזה התכוונו
לא את זה תיכננו
למה שלחת לי את הנסיון הזה
איך עשית לנו את זה
למה רק אני?
למה בחרת דוקא אותי?
ומה בכלל קורה פה איתי

מחכים לנסיונות

והוא יושב פתח האוהל
נקבל השבוע כח שיפתח לנו אמונה
בדיוק כמו שכתב בעל הנועם אלימלך
חש עצמו שעדין יושב ב"פתח" בהתחלה של הקדושה
שהתנהג בביטול גמור עד שהאמין שעם כל בינתו וחכמתו, הוא עדין מתחיל בעבודה
וכאילו הוא יושב עדין רק בפתח
ודבר זה היה ברור אצלו כחום היום, כשמש בצהרים

ומעשה אבות סימן KCBHO
כתוב כל שהוא עין טובה נפש נמוכה ורוח שפלה הרי הוא מתלמידיו של אברהם אבינו
רוח השפלה לא בשביל שנרגיש מושפלות
הנפש הנמוכה לא בשביל שנלך כפופות מעומס הנסיונות
אלא הם ביטוי להרגשת ההכנעה שלנו
מול מי שאמר והיה העולם

הפרשה השבוע נותנת לנו כוחות לאמר לו
אבאלה הטוב שבשמים
אנחנו מסכימים
אנחנו נכנעים
נתת לנו נסיון
אנחנו נעמוד בזה
ואנו מאמינים בכל לב שזה לטובתינו
ואנו מבטלתים רצוני מפני רצונך
וגולשים על הגל הזה

המזל של ישראל

ואי"ה נזכה למה שכתב עוד הרבי רבי אלימלך מליזענסק על כך
שהקב"ה ברא מזל נוסף
כח נוסף שנברא מכח מעשיהם של אבות האומה
מכח הנסיוונת שהם עמדו בו
והמזל הזה הוא מה שכתוב בחזל
בני חיי מזוני לא בזכותא תלי מילתא
אלא במזלא

כלומר בנים-ילדים, חיים-בריאות ומזון-פרנסה מגיעים במזל
איך במזל?
הרי כתוב אין מזל לישראל
נכון אומר לנו בעל הנועם אלימלך אין מזל
אבל זה בדיוק המזל הנוסף שברא הקב"ה ממעשי האבות
כדי שיבוא לצאצאיהם בכל זמן ועת גם כאשר אין הם ראויים
ומוסיף ואומר
שבאמצעות המצוות והמעשים הטובים שאנו זוכות לעשות
הקב"ה ממשיך ובורא מזלות נוספים אשר יעמדו לצאצאינו בעתיד
ויזכו באמצעותם גם הם
לבניי חיי ומזוניי

הלואי ונזכה
שבת שלום ומבורכת!

דרג את המאמר

לחץ על הכוכבים כדי לדרג את המאמר

אנחנו מצטערים על הדירוג הנמוך של המאמר

עזור לנו לשפר את האתר

האם תוכל לספר לנו מה היה לא מובן? מה הפריע לך?

נשמח לקרוא את תגובתך:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אודותינו:

אתר אבא תודה הוקם לזיכוי הרבים להגדיל תודה ולהאדירה

נשמח לקבל כל חומר, קישור או תמונה להפצה ברבים (עם קרדיט אליכם כמובן במידה ותבקשו).

מאמרים קודמים