השבוע בפרשת שופטים כתוב:
תמים תהיה עם השם אלוקיך ( יח יג)
בפרק קיט אות י' אנחנו מבקשים
"יהי לבי תמים בחוקיך למען לא אבוש".
יש כאן ממש משאלה להיות תמים
והשאלה הגדולה היא באמת מהי תמימות
אוקיי צריך להתהלך בתמימות,
אנחנו רוצים להיות תמימים,
אבל מה היא תמימות ומה מביא לתמימות הזאת?
כי תמימות היא הדרגה הגבוהה של האמונה
תמימות היא שלמות של היהודי המאמין, הבוטח.
כשכתוב שהשה צריך להיות תמים לעולה הכונה לשלם בלי פגם
יעקב אבינו היה איש תם יושב אוהלים והוא זכה שממנו יצאו 12 שבטי קה
כי רק הוא מכל האבות הגיע לשלמות המתבקשת
איך מגיעים לאמונה תמימה? לאמונה שלמה בלי פגמים?
נקשיב שוב לספר התהילים, דוד המלך אומר בפרק י"ג שם:
עד אנא השם תשכחני עד אנה תסתיר פניך ממני עד אנא אשית עצות בנפשי יגון בלבבי יומם
עד מתי אתה שוכח ממני כביכול עד אנא אתה מסתיר פניך ממני
ולמה אתה מסתיר פניך ממני?
כי אשית עצות בנפשי
לפעמים מרגישים שיש לנו עצות לבורא עולם
שמשהו בהנהגה שלו כביכול לא נכון
שיש אי צדק בעולם
ודוד המלך אומר אתה חושב שאתה היועץ של בורא עולם להסביר לו איך יכול להיות יותר טוב לדעתך
אז תסתדר לבד
ואז מגיע הסתר פנים ויגון בלבבי יומם
אבל אם תמים תהיה עם השם אלוקיך
אם תאמין שכל מה דעביד רחמנא לטב עביד
אזי סוף הפרק – ואני בחסדך בטחתי יגל לבי בישועתך אשירה ליהוה כי גמל עלי
כשאני בוטח בך, שם מבטחי רק בך, מאמין שהכל ממך, בלי עצות, בלי אנחות, בלי תוספות, ובלי דאגות
אזי יגל ליבי בישועתך אני מתרפק על העתיד על הישועה שבוא תבוא כי אני בטוח בה
כתינוק המתרפק על זרועות אימו כגמול עלי אימו
אשירה להשם כי גמל עלי
סיפור מתוק על אמונה תמימה
מסופר על עגלון פשוט שהקשיב לדרשתו של הבעל שם טוב, שבה הסביר הפסוק "תמים תהיה עם ה' אלוקיך" כך:
אם אדם משליך על ה' את דאגותיו ומאמין בלב שלם שה' ישלח לו את פרנסתו, מובטח לו שיראה ישועה משמים.
העגלון החליט לנטוש את המושכות, לשבת בבית מדרש ולעסוק בתורה.
כשנגמר מעט הכסף שהיה בביתו ובני ביתו באו אליו בדרישה שיחזור לעבודתו, אמר להם שהוא נשאר בבית המדרש ויהי מה.
לאחר כמה ימים, כשהגיעו מים עד נפש ודרישותיהם של בני משפחתו שייטול את המושכות ויביא פרנסה הביתה גברו, אמר להם למכור את החמור ואת העגלה.
אשתו נחרדה ולא הייתה מוכנה לשמוע על מכירת מקור פרנסתם היחיד, אך היהודי שכנע אותה ואמר: "אם הרב אמר שצריך לסמוך על ה' בכל מחיר אז זה מה שצריך לעשות".
ואכן, הלכה משפחתו ומכרה לגוי את החמור ואת העגלה.
הגוי שקנה את העגלה היה שודד דרכים ובאותו יום החליט להעביר את ארגזי הכסף והזהב ששדד מהמערה שבה היו מוחבאים לביתו.
לאחר שכמעט כל תכולת המערה הייתה על העגלה נפלה עליו המערה וקברה אותו בחיים.
החמור חיכה עד הערב.
כשהתחיל להיות רעב וראה שאף אחד לא הגיע לקחת אותו חזר לבית בעליו הקודם עם כל המטען בעגלה.
כך נתעשר העגלון עושר גדול.
תלמידיו של הבעל שם טוב באו לרבם ושאלו: "כיצד ייתכן שאותו עגלון שישב כמה ימים בבית המדרש זכה לעושר כה גדול, והם שכל ימיהם עוסקים בתורה אינם זוכים לנסים כאלה?".
תשובתו של הבע"'ט הייתה, שעצם שאלתם מראה על חסרונם באמונה.
העגלון עשה את מה שעשה בלי לחכות לשכר ובלי לחכות ולראות ישועות, ולכן נושע.
מה שאין כן הם, שכל הזמן חיכו וציפו לראות את ישועת ה' כנגד אמונתם והוכיחו בזה כי אמונתם איננה שלמה.
מילים מחזקות ושוות ציטוט מר' לוי יצחק מברדיטשוב
זה מה שהסביר רבי לוי יצחק מברדיטשוב בספרו "קדושת לוי" על הפסוק "תמים תהיה עם ה׳ אלהיך":
ואני מצטטת מילה במילה כי אלו מילים נורא מרגשות וחזקות
"הכלל הוא כי הבורא ברוך הוא דרכו להיטיב
ובפרט לישראל עם קרובו שנקראים בנים למקום
ובוודאי האב ממלא חסרונו ורצון בנו קודם שיצטרך.
ובוודאי אדם אשר יש לו אמונה כזאת בבורא בוודאי ממלא לו חסרונו.
וזה הרמז תמים תהיה עם ה'
כלומר – שיש לך אמונה בבורא ברוך הוא שבוודאי ימלא לך חסרונך אז תדע שבוודאי ה׳ עמך."
אוטוטו ראש השנה
ואנחנו נקרא לו יתברך בתפילה אבינו מלכינו
אבא תמיד רוצה לתת אבל לא תמיד יכול
מלך תמיד יכול לתת אבל לא תמיד רוצה
אבל הקדוש ברוך הוא הוא אבינו הוא מלכינו הוא גם יכול וגם רוצה
אם הוא לא נותן זה פשוט לטובתינו
פשוט לא יכול להיות יותר טוב
שנזכה ונחיה ונראה
דרג את המאמר
לחץ על הכוכבים כדי לדרג את המאמר
אנחנו מצטערים על הדירוג הנמוך של המאמר
עזור לנו לשפר את האתר
האם תוכל לספר לנו מה היה לא מובן? מה הפריע לך?