השבוע בשבת:
ראש חודש אדר
משמיעין על השקלים
ופרשת משפטים
וכל זה מתקשר לנו לנושא אחד מושלם
כשהרעיון בבסיסו לקוח מהרבנית ימימה מזרחי
החסד שבנזקקות
אז נתחיל בפרשת משפטים
פרשת משפטים עוסקת רבות בקשר שבין אדם לזולת.
ובנזקקות שלהם אחד לשני
הלוֶוה והמּלווה – הורים וילדים – איש ואישה – עבד ואדון
וכולם זקוקים אחד לשני
מסייעים ועוזרים אחד לשני
גם השבת הקרובה מזכירה לנו את זה
שבת שקלים
למה נקראה כך?
על שם מחצית השקל שניתנו עבור קורבנות התמיד בבית מקדש.
מדוע רק מחצית השקל?
כדי שתזכרו: חצי תמיד זקוק להשלמה. בני אדם זקוקים זה לזה
כדי להשלים אחד את השני
ראש חודש אדר
פורים
אסתר המלכה
מה היא אומרת למרדכי?
ואני לא נקראתי למלך זה 30 יום היא מפחדת להיכנס למלך
ומה מרדכי עונה לה?
אל תדמי להימלט כי לעת הזאת הגעת למלכות
את מלכה
אבל נזקקת
המלכות שלך היא בזכות ולא בגלל
כי אין מלך בלא עם
שוב חוזר אלינו הרעיון שאחד נזקק לשייני
העולם המודרני שכח את ההיזדקקוּת
ולמעשה, הוא ממש חותר לבטל את ההזדקקות.
לא צריך לברר שום דבר אצל אף אחד כי הכל מונגש
לא צריך לצאת מהבית ללימודים לקניות
הכל הופך לאוטומטי למכני או דיגיטלי
אבל העיקר לא לאנושי
כמה שפחות אינטרקציה בין אישית
אבל הקדוש ברוך מוכיח לנו שאין כזה דבר
בן אדם חייב את האינטרקציה אחד עם השני
זה בונה אותו
וזה גם מה שמעלה אותו מרומם אותו ומגדיר אותו
אם לא הילדים (המעצבנים לפעמים 🙂 ) לא היינו הורים
אם לא הבעל (המאכזב לפעמים) לא היית אישה
לא היה לך גב או פרנסה או כל דבר אחר שהביא לך אושר בזמנים שהוא לא איכזב אותך
אם לא השכנים המלכלכים היית חיה באי בודד
משתעממת ומורטת שערות
מה בכלל היית עושה
ועל מי היית מקטרת?
ככה זה
אנחנו זקוקים להם והם לנו
ואלו הם החיים באינטרקציה מושלמת ומשלימה
גם הקב"ה זקוק לנו
יונתי בחגוי הסלע בסתר המדרגה
עם ישראל נמשל ליונה
היונה במשל הזה נמצאת בסתר המדרגה
במקום המאונך של המדרגה
הפנימי והבלתי נראה
אבל בעצם זה המקום שגורם למדרגה להיות גבוהה יותר
הקדוש ברוך הוא מלך מלכי המלכים
בא ואומר לנו
שגם הוא כביכול נזקק לנו
גם הגדלות שלו מגיעה מאיתנו הקטנים שעוזרים למדרגה להיות גבוהה יותר
הרי אין מלך בלא עם כתוב
כך שגם מלך מלכי המלכים כביכול זקוק לנו כעם
והקדוש ברוך הוא אומר לנו
בת שלי, אַת המדרגה שלי,
אלמלא את, מי היה קורא לי " מלך"?
אחרי ככלות הכל, אזי מלך שמו נקרא. (לא כך אנחנו אומרים כל יום באדון עולם?)
ותקשיבי טוב, בת שלי, הוא אומר לך.
רק כשאת שמחה ועומדת זקוף אני הופך להיות גבוה ומרומם
ואילו כשאת שפופה ושפלה, אין לי מדרגה לעמוד עליה.
אני כל כך זקוק לך שתהיי אישה שמחה.
אני רואה אותך את לא שקופה.
אני לא מדלג על צער קטן מצעריך.
יונתי בחגוי הסלע בסתר המדרגה
את בצד הנסתר של המדרגה אבל אני רואה אותך.
הראיני את מראיך ,תראי לי שאת אישה שמחה!
השמעיני את קולך – הרי מה הכי משמח אבא?
כשבן או בת באים בקול ואומרים לו "אבא, אני מאושר. תודה רבה".
כי האושר שלך הוא האישור שלי לכך שאני אבא טוב
מה מסב יותר אושר לאמא אם לא ילדים מאושרים, וכמה את
שפופה כשהם מדוכדכים).
קומי, בת שלי. אני רוצה לעלות במדרגה. תרוממי אותי. השמחה שלך היא פשוט פיקוח נפש עבורי.
כמה ה' "זקוק" (כביכול) לנו, שנהיה נשים שמחות.
נשים שעומדות זקוף.
לזקוף ראש ולאמר תודה
כתוב במדרש תנחומא פרשת כי תשא על פרשת שקלים:
וּבְפָרָשַׁת שְׁקָלִים. אָמַר מֹשֶׁה לִפְנֵי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא: רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, מִשֶּׁאֲנִי מֵת אֵין אֲנִי נִזְכָּר. אָמַר לוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא: חַיֶּיךָ, כְּשֵׁם שֶׁאַתָּה עוֹמֵד עַכְשָׁו וְנוֹתֵן לָהֶם פָּרָשַׁת שְׁקָלִים וְאַתָּה זוֹקֵף אֶת רֹאשָׁן, כָּךְ בְּכָל שָׁנָה וְשָׁנָה שֶׁקּוֹרְאִין אוֹתָהּ לְפָנַי, כְּאִלּוּ אַתְּ עוֹמֵד שָׁם בְּאוֹתָהּ שָׁעָה וְזוֹקֵף אֶת רֹאשָׁן
השבוע בפרשת שקלים
משה רבינו עומד שם וזוקף את ראשינו
להגביה את עצמינו מסתר המדרגה
למען מלך העולם
למען המשפחה שלנו
למען עצמינו
להרגשה האישית והטובה שלנו
נתן תיתן
השורש נתן הוא שורש שנקרא מ2 הכיוונים
כי מי שנותן הוא גם מקבל ולהפך
אם שמחנו ושימחנו אחרים זה משמח אותנו
אם זקפנו גב זה זוקף אותנו
מאחלת לכן שבת שלום מבורכת ושמחה
שבת שההדדיות תהיה שולטת בה
בנתינה, בשמחה ובכל מה שעושה לנו טוב
דרג את המאמר
לחץ על הכוכבים כדי לדרג את המאמר
אנחנו מצטערים על הדירוג הנמוך של המאמר
עזור לנו לשפר את האתר
האם תוכל לספר לנו מה היה לא מובן? מה הפריע לך?