יש משהו שמייחד את פרשת בהר
בהיות עמוסה בשורש שבת
כי תבואו אל הארץ ושבתה הארץ שבת להשם
שש שנים תזרע שדך ובשנה השישית שבת שבתון
והיתה שבת הארץ
שבע שבתות וספרת לך
את שבתותי תשמורו ומקדשי תראו
שבת ושמיטה
מה הקשר?
פשוט מאד
שבת מנוחה שמיטה מנוחה 🙂
פשוט להרפות
לשמוט
לנוח
איך אמר פעם מישהו
אל תהיה שמאטע. תשמוט.
כלומר לפני שאתה הופך לשמאטע לסמרטוט לבלתי רלונטית
לאחד שמשא החיים על כתפיו והוא לא מסוגל להכיל
פשוט תשמוט
לא הכל חייבים לעשות
לא הכל חייבים לראות
לא על הכל צריך לדבר
ובטח לא לכעוס ולברבר
מלכות בזכות רות
אומר ה"שם משמואל"
רות המואביה שמטה הכל
כי רות היא אותיות ויתור
וויתור זה לא לותר לאחרים
זה לוותר לעצמך
להיות לעצמך יותר מכיל
להיות עם עצמך יותר רגיל
להיות פשוט אתה
לקבל את עצמך בלי שיפוטיות
ובלי ביקורת עצמית
ולוותר על הצורך להיות מושלם
על הצורך להראות מליון דולר מול אחרים
פשוט לשמוט.
להרגיש שבת
דוד המלך שיצא מרות
כתב 150 פרקי תהילים
כמנין כעס
כל פעם שעלה בו כעס נורא
הוא כתב פרק
ומי יצא מדוד
משיח
איך אומר דוד
"לא הייתי מלך,
אם לא שיויתי ודוממתי
נפשי כגמול עלי אימו
פשוט לדוממ מנועים
לשקוט
ואז נפשי כגמול עלי אימו
כגמול עלי נפשי
החיוך של ספר החינוך
וזה שיעור ענק לחיים
וכל כך קשה
אבל בואו נקרא את שורשי מצוות השמיטה בספר החינוך:
ולכן ציוה ברוך הוא להפקיר כל מה שתוציא הארץ בשנה זו מלבד השביתה בה,
כדי שיזכור האדם כי הארץ שמוציאה אליו הפירות בכל שנה ושנה
לא בכוחה וסגולתה תוציא אותם,
כי יש אדון עליה ועל אדוניה, וכשהוא חפץ הוא מצוה אליו להפקירם…
(ספר החינוך, מצווה פד).
כלומר יש כאן משהו ענק
הויתור שלנו והיכולת לשמוט זה בעצם אמונה
הבנה שכוחי ועוצם ידי לא עשו לי את החיל הזה
אם נראה לך שבזכות החינוך ההדוק שלך הילד התבגר
אם נדמה לך שבזכות המניפולציות שהפעלת קיבלת מעשר
אם יש בך קמצוץ מחשבה שבזכות מה שעשית
זכית
צר לי לציין בפניך שאין קשר
אין קשר בין המעשה לתוצאה
בעל חובת הלבבות כבר אמר את זה בפרק ג
שהקבה גזר שכל דבר בעולם
יתהווה על ידי גורמים וסיבות קודמות במהלכי הטבע.
כלומר, גם כאשר נדרשת לרדת השפעה מלמעלה
והשפעה הכונה גם שהאוכל שלך יצליח
הם נעשים בצורה טבעית.
ולכן באמת אנו בודקים את המתכון ב7 נפות של דקדוק
אבל האמת היא שזה שהאוכל הצליח,
ממשיך בעל חובת הלבבות
הגורם להצלחה היא כי כך קבעה חכמתו העליונה.
וההכנה של המנה הוא רק הסיבוב של הגלגל בכדי שהשפע וההצלחה ירדו בדרך טבעית.
ובכוונה מדברים כאן רק במאכלים ובתבשילים ולא ברעיונות נוספים
אבל תחשבו על הדברים הגדולים של החיים
אין שום דבר מהם שבגללו זכיתם במה שזכיתם
או לחילופין בגללו קרה מה שקרה
הכל זה רק גלגלי שיניים שהניעו גלגלים אחרים
שהניעו את הגלגל הגדול שהניע הקדוש ברוך הוא בכבודו והעצמו
וברצותו קרה כאן הכל
וולכן כמו שלא נכעס על הטיל שנפל כי יש מי ששיגר אותו
וכמו שלא נכעס על הדוור שהביא את המכתב הקשה כי יש מי ששלח אותו
כך יש מי שנמצא מעל כולם והניע את אותם גלגלים
ותוצאותם.
הבסיס
ולכן השמיטה היא כל כך בסיסית ביהדות
היכולת לשמוט
להבין שדברים גדולים מסתובבים מעלי
ואפילו פרוטה שנפלה לי מהכיס היא מכח גזירתו יתברך
זה לא העוזרת
וזה לא המבשלת
זה לא הבוס
וזה לא הכוס
זה הוא
איך אמרה הרבנית ימימה מזרחי בדרך צחות?
מה ענין שמיטה להר סיני?
כי בדרך להר, כשאתם רוצים לכבוש הצלחה
לחנך את הילד (במקרה הטוב במקרה הגרוע זה הבנזוג)
למצוא עבודה, להתחתן, להיות שמחים
אתם חייבים לשמוט!
אין דבר כזה שתשיגו משהו בשליטה
בדרך אל הר סיני חייבים לחוות שמיטה:
באיחולי שבת שלום מבורכת ושמחה
שבת מנוחה ושמיטה
דרג את המאמר
לחץ על הכוכבים כדי לדרג את המאמר
אנחנו מצטערים על הדירוג הנמוך של המאמר
עזור לנו לשפר את האתר
האם תוכל לספר לנו מה היה לא מובן? מה הפריע לך?