את יוצאת מהבית
נועלת אחריך את הדלת
ממהרת לאנשהו
עושה כברת דרך קצרה
כשאופס משהו מדגדג לך בקצה המח
שקט לך באוזן וביד
2 שניות של אימוץ מחשבה מזכירות לך שהטלפון נותר בבית
את עושה אחורה פנה ורצה טרופת נשימה הביתה
להספיק לקחת את הטלפון
נכנסת הביתה
ואופס נתקלת בקצה השטיחון ומשתרעת על הרצפה
לא יום של מזל את ממלמלת לעצמך
תופסת את הטלפון
רצה שוב לכיון התחנה
מספיקה את האוטובוס (האמת רציתי קצת למתוח אתכן שהאוטובוס ברח
אבל בואו נהיה הגיוניות לא כל מה שצריך להשתבש משתבש לנו
ובעליה לאוטובוס את מגלה שחסר לך כסף בכרטיס
האמת, הגזמתי
אז נעצור כאן
מה התגובה ההגיונית שלך שלי של כולנו לסיטואציה כזו?
ממשאל קצר שלי מסתבר שהן נעות בן אוף אחד ארוף לכמה אופים קצרים
יש המגדילות לעשות ומסננות כמה משפטים מושחזים לעולם
אבל כולן תמימות דעים עם כך שזהו לא בוקר מוצלח במיוחד
ותגובתן בהתאם
מה דעתך שאני אציע לך כאן כמה משפטים שונים לאמר?
אליבא דיצחק אבינו בפרשה הם גם מאד הגיוניים
כתוב בפרשה:
וַיְהִי כִּי־זָקֵן יִצְחָק וַתִּכְהֶיןָ עֵינָיו מֵרְאֹת
אמר רבי יהודה בר סימון בבראשית רבא:
יצחק תבע יסורין, אמר לפני הקב"ה:
רבון כל העולמים! אדם מת בלא יסורים, מדת הדין מתוחה כנגדו,
מתוך שאתה מביא עליו יסורים, אין מדת הדין מתוחה כנגדו!
אמר לו הקב"ה: חייך! דבר טוב תבעת, וממך אני מתחיל!
מתחלת הספר ועד כאן אין כתיב יסורין,
וכיון שעמד יצחק, נתן לו יסורים, ויהי כי זקן יצחק ותכהין.
יצחק תבע יסורים
והקב"ה אומר לו "חייך דבר טוב תבעת"
והשאלה הגדולה שלנו
מה הדבר הטוב שיש ביסורים
עד שהקבה מאשר שזה דבר טוב ויצחק זוכה בהם
מה טוב ביסורים?
אז בואנה נבין מהם היסורים הללו שעליו מדבר יצחק
אומרים חזל
אמר רבא אפילו אם הכניס ידו לכיס להוציא פרוטה ולא יצא כרצונו,
גם זה נקרא יסורים
רצית להוציא כרטיס אשראי מהכיס
ויצא לך הרב קו במקום
אליבא דחזל אלו הם יסורים
שכחת את הטלפון בבית? – יסורים
נתקלת בשטיחון? יסורים
אין לך מספיק כסף לשלם? – יסורים
לא הבנתי
וכי כל תנועה בבריאה צריכה להיות כרצונו של אדם?
למה לקרוא לכת הדברים המעצבנים הללו יסורים
ביננו
משהו באסוציאציה לא נעימה לנו לאוזן
אבל כן, יסורים, בניגוד למה שאנחנו חושבות
זה לא רק כאבי לב וקשיים פיזים ברמה מסכנת חיים
יסורים זה לא לשכב במיטה מוכה שחין בלי יכולת להזיז איבר
זה ברור יסורים
ושלא נדע ולא נגיע לשם לעולם
חז“ל באים לעורר את האדם להבין
שיסורים זה החוסר נוחות הקטן הזה שמכוון גם כן מלמעלה
יסורים זה כל תנודעת עףעף שאינה נכונה ומסבה לנו אי נוחות
יסורים זה השגחה
השגחה פרטית אישית על כל אחת ואחת מאיתנו
שמעוררת אותנו לתשובה
אין כזה דבר חוק מרפי
יש כזה דבר חוק ההשגחה
כי ככה השם רצה
איזה פחד….
יצחק אבינו מידתו גבורה
עליו נאמר: "ופחד יצחק".
מידתו של יצחק היתה הגבורה,
וכל מטרתה היא התגברות מלמטה
והעלאת השפע מלמטה
חשיפת הקדושה במקומות הנמוכים
והבנה שבתוך הקושי טמונה טובה
בתוך הכאב ישנה אהבה
ולכן יצחק אבינו מבקש יסורים
ולכן הוא גם זוכה בהם
בך אני מתחיל.
ותכהין עיניו מזוקן
עיניו נעשות כהות והוא מתקשה בראיה
אבל העיוורון הזה הוא רק חיצוני
ועיוורון חיצוני אמנם לא נותן לאדם להסתכל החוצה
אבל מאפשר לו זמן של השקט ובטח להתבונן פנימה
ומשם לראות
את הטוב שביסורים
משם להודות עליהם ולהבין שיש להם מטרה נעלה
וברגע שהעינים הפנימיות נפתחות
שום דבר כבר לא סתם קשה
שום תסכול הוא לא באסה
ושום כאב לא הגיע לנו סתם ככה
ביקש אדם להוציא מטבע מהכיס
ביקשה אישה לישב בשלוה
לצאת רעננה לעבודה
ופתאום גרגר חול נתקע לה בנעל השמאלית
היא מרגישה גירוי בעין הימנית
התוית של הבגד ממתחילה להתחספס
הבטריה של הטלפון עומדת אוטוטו על אפס
אי נוחות
כאבי לב
מטבע שניסית להוציא
יסורים
יסורי שקיבלת באהבה מאבא אוהב
יסורים שסבא יצחק ביקש עבורך מתוך רצון להתחשב
פני כמה שניות להכהות עיניים
להכניס את המבט פנימה
אל תוככי הלב שלך
ולאמר
תודה השם
קיבלתי
או כמו שאני אוהבת לאמר "ראה עוניי ועמלי ושא לכל חטאותי"
ויהר"ר שיהיה זה לכפרת עוונותיי
פשוט להבין את המסר
לקבל את התשובה
כי בזה הרגע עצמנו עיננו מראות ברע
קיבלנו כהות עיניים
קיבלנו יסורים
והתכפר לנו
כלומר הידיעה שכל מה דעביד רחמנא לטב עביד
כל מה שהשם עושה הכל
הכל
אבל הכל ממש
הכל לטובה
היא בעצמה ממתיקה את הדינים
ומכפרת לנו
שהיסורים ישארו בגיזרת המטבעות הנופלות מהכיס (ויחזרו מהר כמובן 🙂 )
ולא מעבר לכך
מאחלת לכן
שבת שלום מבורכת ושמחה
שבת בלי יסורים כלל
רק קצת אתן יודעות
אי אפשר בלי
הם הלו מכפרים 🙂
שבת שלום
דרג את המאמר
לחץ על הכוכבים כדי לדרג את המאמר
אנחנו מצטערים על הדירוג הנמוך של המאמר
עזור לנו לשפר את האתר
האם תוכל לספר לנו מה היה לא מובן? מה הפריע לך?