״חכמת נשים בנתה ביתה ואיולת בידיה תהרסהו״
אומרים חז״ל אלו הן נשותיהם של קרח ואון בן פלת
כאשר אשתו של קרח נקראת איולת ואשתו של און בן פלת נקראת חכמה
פרשה שלמה סובבת סביב קורח ועדתו
את שמות נשותיהם אנחנו לא שומעות ולא יודעות
הן נקראות אישתו של…. ואישתו של…..
ועם כל זאת בגללן בית אחד נהרס ונמחק ,ובית שני נבנה ונשאר
זה לא נשמע לכן הירואי מידיי?!
הכח הזה והעוצמה הזאת שנמצאים אצלינו בידיים?
ואם זה עד כדי כך למה השמות שלהן לא מוזכרות בתורה?
כי באמת אין להן שם…
כי הן זה אני ואת וכולנו
כל אחת מאיתנו יכולה להיות "חכמות נשים בנתה ביתה",
וכל אחת יכולה להיות "ואיוולת בידה תהרסנו".
הכל תלוי בנו
ובמבט העין שלנו
כל הנפילה של קרח מתחילה מזה שאשתו לא מרוצה.
היא לא שמחה בחלקה…
היא לא מאמינה שהכל מדויק!
היא מהלכת בפנים חמוצות.
היא מביטה החוצה מעבר לבית שלה,
מעבר לחלק שלה, ומאבדת את הכל.
אשתו של קרח היתה אשתו של גדול הדור
הוא לא היה מפשוטי העם
היו לו תורה וגדולה במקום אחד
לא סתם אומרים עשיר כקרח
הוא היה מעשירי תבל
ועם כל זאת כשאישה אחת מתהלכת בבית בפנים חמוצות לא מרוצה מתלוננת ומקטרת
ממש בבחינת ״וכל זה איננו שווה לי״
הכל נהרס כמו מגדל קלפים
בום
אשתו של און בן פלת, לעומתה, לא מחוננת את החוץ אף לא במבט! כל עולמה הוא פנימה – הבית המושלם שלה, הבעל האחד והיחיד המשפחה, הילדים…
זה לא מעניין אותה מי מלך, מי כהן… היא מאושרת ושמחה בחלקה, היא מאמינה שהכל מדויק, ומכוח האושר הפנימי הזה היא נלחמת ומצילה את ביתה
היא אומרת לאון בן פלת מה אכפת לך מה יש בחוץ מי כהן ומי מנהיג את העם
בא הביתה. תסתכל פנימה אל האושר הפנימי שלך ושלנו
הקמחית – והקשר שלה לכאן
הגמ' במס' סנהדרין ק"ט: אומרת "אמר רב, און בן פלת אשתו הצילתו"
ומה אמרה לו? אמרה לו כך:
גם כאשר קרח יקבל את הנשיאות אתה תישאר רק בגדר תלמיד
אמר לה: ומה אעשה הרי נשבעתי ללכת עם קרח.
אמרה לו: סמוך עלי,
השקתה אותו יין ונרדם,
והיא עצמה נעמדה בפתח האהל והסירה את כיסוי ראשה, וכל אלה שבאו לקרוא לאון בן פלת, כשראו אשה מגולת שיער חזרו לאחוריהם וכך ניצל און בן פלת
המהרש"ם מסביר את דברי הגמ' הזו. מהאשה הקמחית
אצל הקימחית מסופר לנו שצניעות בכיסוי הראש יש בה סגולה לכהונה גדולה,
אם כיסוי הראש בצניעות מביא לכהונה גדולה, יש להניח שפריצות בשטח זה מונעת את הכהונה הגדולה.
הגמ' בסנהדרין אומרת: שטענתו העיקרית של קרח היתה שכולנו ראויים לשמש בכהונה גדולה, ולא רק אחיו של משה ומשפחתו
וברגע שאשתו של און בן פלת סתרה את שערה, הבינה שפעולה זו תביא בעקבותיה ידיעה מוחלטת, שמבית זה כבר לא יצאו כהנים גדולים, וא"כ אין כבר שום טעם להתערב במחלוקת הזו, ולכן סתרה את שערה ובכך הצילה את בעלה.
(כך על פי האדמו"ר מטאלנא שליט"א)
זה הכח של האישה
תראו איזה כח ועוצמה של אישה
מן הסתם גם כן התפללה ויחלה ורצתה לראות בנים צדיקים משמשים בכהונה גדולה
שעל פי המשתמע היתה צנועה וחסודה
ועם כל זאת עשתה הפך הרצון והפך המאפיינים הטבעיים שלה
הכל בשביל להציל את בעלה ואת ביתה
להיות בפנים, לא להיקרא בשם
לעשות הפוך ממה שהטבע האמיתי שלנו
ולבנות בית
אף גבר לא מסוגל לזה
הכי צדיק הכי תמים הכי יקר באדם
אישה מהרגע שהיא מתחתנת מתורגלת להכניע את הרצון שלה לבעלה
לתת מקום לתינוק שלוקח ממנה את כל הישות שלה בלי להשאיר לה פינה
לעשות מעשים שהן נוגדי כוחות כדי להשרות בבית שמחה
גבר לא מתורגל לזה
הוא לא מסוגל לזה
והוא בורח מזה
יעדיף לעבוד בפרך בחוץ
ולא לתת רבע מעצמו לבית
וסליחה באמת מכל הנשים הצדקניות שנשואות לכל הגברים המושלמים כאן
זה מציאות החיים
כך השם ברא אותנו
מסוגלות
וטעונות בכוחות
אדירים
הכוח שלך – אישה, טמון במבט העין! במבט המרוכז במה ששייך לך!
השמחה בחלקך מעניקה לך אושר פנימי, רוגע ומתיקות, ויותר מזה, כוח וחכמה לנצח כל קושי!
"ותבט אשתו מאחריו ותהי נציב מלח..." נאמר על אשתו של לוט. למה היא נהייתה דווקא נציב מלח? כי מי שמביטה מעבר לחלק שלה, מעבר למה ששייך לה, הכל אצלה מלוח…
היא מאבדת את המתוק שבחיים, החכמה נעלמת, הבינה מסתתרת ובמקומה מתגלה רק איוולת שהורסת וקוברת כל חלקה טובה.
הכל תלוי במבט!
המקובל הרמ"ע מפאנו מגלה לנו כי לימים, התגלגלה אשת און בדמות מיכל בת שאול, אשתו של דוד המלך. בזכות שעזרה לבעלה לדעת שאין ביכולתו עדיין למלוך, היא זכתה להפוך לאשת מלך אמיתי.
מאחלת לכן כולכן
נשות עם עולם צדקניות ויקרות
שתזכנה לבנות את הבית שלכן מתוך שמחה
מתוך ראיה מרחבית ומבט פנימי עמוק
על מה שיש בתוככן
על מה שאתן מסוגלות
ועל מה שהבית שלכן מכיל
על הטוב שיש בו
על היופי שכולל אותו
ועל כל עיסקת החבילה הזאת שקוראים אותה משפחה
אפרופו עסקת חבילה
בסוף הפרשה כתוב
וַיֹּצֵ֨א מֹשֶׁ֤ה אֶת־כׇּל־הַמַּטֹּת֙ מִלִּפְנֵ֣י יְהֹוָ֔ה אֶֽל־כׇּל־בְּנֵ֖י יִשְׂרָאֵ֑ל וַיִּרְא֥וּ וַיִּקְח֖וּ אִ֥ישׁ מַטֵּֽהוּ
קראתי באיזה אנשהו
שגם אם לפעמים מי מאיתנו מתקנא במטה חברו וחושב ששם טוב יותר
הרי בסופו של דבר – בסופו של יום
כל אחד לוקח את המטה שלו
ויראו – ראו את המטות של כולם
ויקחו איש מטהו
המטה שלי
המשפחה שלי
החבילה שלי
שמדויקים לי
גוט שבעס לכולן
ורק טוב!!!
דרג את המאמר
לחץ על הכוכבים כדי לדרג את המאמר
אנחנו מצטערים על הדירוג הנמוך של המאמר
עזור לנו לשפר את האתר
האם תוכל לספר לנו מה היה לא מובן? מה הפריע לך?