פרשת שופטים מתחילה במילים "שופטים ושוטרים תתן לך בכל שעריך"
שופטים – זוהי הזרוע המחליטה
שוטרים – זוהי הזרוע המבצעת.
בכל מעשיך, בכל שעריך, בכל דרכיך, בכל החלטותיך
אתה גם הזרוע המחליטה וגם הזרוע המבצעת
אתה ורק אתה אחראי על החלטותיך – דהיינו הביצועים השיפוטיים שלך.
ועל מעשיך – דהיינו הביצועים השיטוריים שלך.
וכשאנחנו מדברים על אחריות אישית הנה לנו טקסט נפלא של הרמב"ם שמרבים לצטט באלול והוא מסביר את רעיון הבחירה החופשית:
"רשות לכל אדם נתונה אם רצה להטות לדרך טובה ולהיות צדיק – הרשות בידו. ואם רצה להטות עצמו לרעה ולהיות רעה – הרשות בידו.
אל יעבור במחשבתך דבר זה שאומרים טיפשי אומות העולם ורוב גלמי בני ישראל, שהקב|ה גוזר על האדם מתחילת בריאתו להיות צדיק או רשע. אין הדבר כן. אין הבורא גוזר על האדם לא להיות טוב ולא להיות רע. ודבר זה – עיקר גדול הוא, והוא עמוד התורה והמצווה."
טבעי שלא תשלוט בעצמך?
הפרסומות טוענות ש"תרגיש חופשי וכמה טבעי שלא תשלוט בעצמך" העיתונות והפסיכולוגיה של הדור האחרון מכילים את החלשים ומאדירים את הקושי לבחור בטוב.
כי באמת הכי קל להתמסכן ולאמר "זה בעלי, "זה הילדים שלי" "זאת חמותי" "ההורים שלי" "סבא שלי" וכו'
הכי קל להתדבק בחידק ה"לא היתה לי ברירה" "ככה גדלתי" ו"זה אני ודיי"
אבל הרמב"ם בציטוט שהבאנו לעיל מביא לנו מתנה עוצמתית של בחירה במנהיגות, בחירה בשליטה עצמית, בחירה בטוב
הוא נותן לנו את הכח להבין שלכל אחד מאיתנו יש את הרשות והכח הזה להשתנות בכל מצב ומכל מצב
תמיד ולתמיד
אבל כעת, בחודש אלול הכח הזה חזק מתמיד הוא עוטף אותנו בחוזקה ומאפשר לנו לעשות את השינוי הזה ובגדול!
ובאמת, מעניין שפרשת שופטים מופיעה תמיד בפתחו של חודש אלול, חודש התשובה והנקיון הפנימי
אלול שמזלו בתולה מוכיח לנו שיש באפשרותינו ובכוחינו לשוב אל עצמינו אל הכוחות שניתנו לנו למצבם הבתולי והראשוני
תשובה – היא מלשון "להשיב" להחזיר אותנו למצב השורשי ללא חטאים כמו עובר הנהנה מהגנה מוחלטת מפני שליליות
כך גם חודש אלול נותן לנו את הכח וההגנה לעבור את תהליך הניקוי בהצלחה.
מפתח לא תמים בכלל
אז שמנו שופטים ושוטרים וחידדננו את מהות חופש הבחירה ואת היכולת לבחור תמיד בטוב ובראוי בפרט כעת בחודש אלול
ו…. סטופ!
הגענו לפסוק מדהים בפרשה
פסוק שהוא מעין פסוק מפתח לכל התנהלות בחיים שלנו
מפתח שפותח לנו כל קושי וכל אתגר
מפתח שהוא הבסיס והוא העיקר
מפתח שהוא השופט והשוטר העמוד בשער
מפתח שנקרא "תמים תהיה עם השם אלוקך"
תמים תהיה עם השם אלוקיך (יח י"ג)
רשי: "התהלך עימו בתמימות ותצפה לו ולא תחקור את העתידות אלא כל מה שיבוא עליך תקבל בתמימות"
כמה מרפא ורוגע יש במילים הללו
תפסיק לתת עצות
יש פסוק בתהילים : "אין עושה טוב אין גם אחד"
אומר הבן איש חי: אם אדם חושב ש"אין עושה טוב"
הוא חושב שהמצב שלו יכול להיות יותר טוב…
זה מפני ש"אין גם אחד" הוא לא מאמין באחד בבורא עולם!
אומר דוד המלך "עד אנא תסתיר פניך ממני. עד אנא אשית עצות בנפשי"
יש לבנ"א כביכול הרבה עצות להקב"ה איך להפוך את העולם ליותר טוב
אם אתה חושב שאתה יכול להיות יועץ טוב אז "תסתיר פניך מני"
הקב"ה נותן לך להסתדר לבד….
אבל אם "תמים תהיה" אז יש המשך לפסוק "עם השם אלוקיך"
הקב"ה איתך
התהלך עימו בתמימות ולא תחקור את העתידות
אל תיעץ אל תעזור ואל תנסה להפוך סדרי בראשית
תקבל הכל בתמימות ותזכה לחיבוק אלוקי "עם השם אלוקיך"
תוכל כבר עכשיו לחזות בנועם השם ולבקר בהיכלו
רבי יוחנן מטולנא אומר "סתרו יושר עצתו אמונה"
אם הבנ"א חושב שיש סתירות ביושרו של הקב"ה
אז העצה לכך להתחזק באמונה פשוטה
ויש גם נחמה
כמה שמחה וכמה נחמה יש בהתרפקות הזאת בבורא עולם
בידיעה שהוא לבדו היה עושה ויעש לכל המעשים
בנכונות הזאת להשליך עליו את כל הפקלאות
וברצון הזה להישאר תמים ולא לחקור את הנסתרות
להתפלל יום יום על ההווה, לבקש על העתיד. אבל לא לדאוג עליו.
דאגה זאת חקירה של הנסתר. מי אמר שלך יש מה לדאוג? למה אתה חושב שהעתיד צופן קושי?
אנחנו נמצאים בחודש שתוכו רצוף אהבה וחיבור
בתקופה של 7 הפטרות הנחמה שכל אחת מהן היא אוצר בלום של אמונה וקירבה
בואו ניקח מהם קצת לעצמינו אמונה, רוגע וקירבת אלוקים
ונזכה בקרוב ממש ל"מה נאו על ההרים רגלי מבשר משמיע שלום מבשר טוב משמיע ישועה אמר לציון מלך אלוקיך. קול צופיך נשאו קול יחדיו ירננו עין בעין יראו בשוב השם ציון (מתוך ההפטרה)
דרג את המאמר
לחץ על הכוכבים כדי לדרג את המאמר
אנחנו מצטערים על הדירוג הנמוך של המאמר
עזור לנו לשפר את האתר
האם תוכל לספר לנו מה היה לא מובן? מה הפריע לך?