ויכר יוסף את אחיו והם לא יכירוהו
ותמוה הדבר-
יוסף אמנם היה נער כשנזרק לבור
כשהם מגיעים למצרים הוא כבר איש מזוקן במראה קצת שונה
אבל
היו להם הרבה מאד רגעים שהיו יכולים כן לחשוד בו במשהו
לחשוב אולי זה האח שלהם
או לכל הפחות לנסות לשאול את עצמם מיהו המשנה למלך שמכיר אותם כל כך טוב
הוא הרי סידר אותם בסדר השבטים כפי שנולדו
מה ההסתברות שזה יקרה מעצמו?
הוא אומר לבנימין
כי זה אין לו אם וגם אני אין לי אם
כלומר הוא משחרר מידע על עצמו
הם רואים אותו שונה מכל המצרים גם במראה הפיזי
הוא נער עברי הם מצרים יש הבדל גם במראה לפי מוצא הארצות
למה הם לא חושדים בו
איך זה יכול להיות
עונה על זה רב שלום שבדרון תשובה נפלאה
כמה פשוטה ככה נפלאה
פשוט מאד
"הכל בחזקת סומין עד שבא הקדוש ברוך הוא ומאיר את עיניהם של ישראל"
למה הם לא חשדו?
כי ככה השם רצה
השם סימא להם את העיניים שלא יחשדו
השם רצה שהם יעברו את מסכת ההשפלה הזאת
השם רצה את החיבור והאחדות בין האחים
כדי שיבינו שכל זה קרה בגלל שזרקו את יוסף לבור
כדי שיפול להם האסימון באיזה שהוא שלב
השם לא רצה שהם יכירו את יוסף דקה לפני שהכיר להם את עצמו
וכשהקדוש ברוך הוא רוצה להעלים משהו
אתם יודעים
זה לא משהו מסובך בשבילו בכלל
הכל בחזקת סומין
עד שבא הקדוש ברוך הוא
ומאיר את עיניהם של ישראל
ברצותו מעלים
ברצותו פוקח עיוורים
ולכן גם פרשת מקץ נקראת בחנוכה
קץ שם לחושך
יש לכם קושי?
באה לכם חשכה?
נסיונות?
בזיונות?
בעיות?
אל תדאגו ילדים שלי
הכל יהיה בסדר
בסדר שקבע לכם הבורא
בסדר שהוא החליט מלמעלה
וברגע הנכון
בשניה שבה יחליט אלוקים להאיר לכם את הדרך
הוא יעשה את זה
הכי טוב שאפשר
איך אומר יעקב אבינו לבניו לפני שהוא שולח אותם שוב מצרימה יחד עם בנימין?
וְאֵ֣ל שַׁדַּ֗י יִתֵּ֨ן לָכֶ֤ם רַֽחֲמִים֙
מדרש תנחומא-
מה ראה יעקב לברכם באל שדי?
ללמדך שהרבה ייסורין עברו על יעקב,
עד שהיה במעי אמו היה עשו מריב עמו,
שנאמר: ויתרוצצו הבנים (בראשית כה).
בהמשך ברח מפני עשו ללבן והיה שם עשרים שנה בצרות רבות,
שנאמר: (בראשית לא) הייתי ביום אכלני חרב וגו'.
ואחר שיצא,
רדף לבן אחריו להרגו,
שנאמר: וירדף אחריו דרך שלשת ימים.
נמלט ממנו, בא עשו בקש עוד להרגו והפסיד עליו כל אותו הדורון עזים מאתים וגו'.
יצא מעשו, באה עליו צרת דינה.
יצא מצרת דינה, באה עליו צרת רחל.
אחר כל הצרות בקש לנוח קמעא, באה עליו צרת יוסף,
והכתוב צווח לא שלותי ולא שקטתי ולא נחתי (איוב ג).
אחר כך באה עליו צרת שמעון.
אחר כך צרת בנימין.
לפיכך היה מתפלל באל שדי, ואומר:
ותקשיבו טוב זה מדהים
מי שאמר לשמים וארץ די, יאמר לייסורי די,
לפי כשברא הקב"ה השמים והארץ היו נמתחין והולכין,
עד שאמר להן הקדוש ברוך הוא די,
לפיכך כתיב ואל שדי.
אל שאומר דיי
דיי לכם בניי בנסיונות שאתם עוברים
דיי לכם בחשכה
דיי לכם ברווקות, דיי לכם בעצבות, דיי לכם בקשיי הפרנסה
דיי לכם ילדיי בגלות האיומה
דיי לצרות דיי למלחמה
אל שדיי
יאמר גם לנו דיי
בקרוב ובמהרה
דרג את המאמר
לחץ על הכוכבים כדי לדרג את המאמר
אנחנו מצטערים על הדירוג הנמוך של המאמר
עזור לנו לשפר את האתר
האם תוכל לספר לנו מה היה לא מובן? מה הפריע לך?