פרשת אחרי מות
היא פרשה שמספרת לנו על עבודתו של אהרון הכהן ביום הכיפורים
נשיאת הפר ושילוח אחד מהם לעזאזאל
וכן סדר הקרבת הקורבנות
ואני, איך לא
נרגשת לדבר על היום הגדול הזה
וסדר העבודה
פשוט,
כי בשבילי, פיוטי סדר העבודה ביום הכיפורים
הם הזמן הכי גדול ומרומם מכל התפילות שיש
בעבר לא הבנתי את עצמי
נשים בכו לידי בכל נדרי
השתפכו מדמעות בונתנה תוקף
הזדעזעו באלה אזכרה
ואני בוכה גם
מזעזעת גם
מתפללת גם
מבקשת גם
אבל יודעת שזה לא זה
כאילו חסר לי איזה חוט נוסף שיחבר אותי
חיבור כזה שאת מרגישה שהקטע הזה הוא שלך
שבשבילו הגעת לבית הכנסת
ופה הזמן הגדול שלך לבקשות
נפש יהודיה הומיה
עד שגיליתי
שאצלי זה מגיע בענק
בסדר העבודה
אחרי תפילת מוסף של יום הכיפורים
מתחילים לאמר את סדר העבודה
עוברים על כל סדר עבודת הכהן הגדול ביום הכיפורים
ושם העיניים שלי מפלים
שם פתאום אני מרגישה שהלב שלי נפתח
והגעגועים לימים ההם בהם בית המקדש היה קיים מתעצמים
הגעגוע למשהו הטמיר ההוא שאינלי מושג באמת איך היה שם
הרצון להתחבר לזמן ההוא בהם כל עם ישראל שומעים את שם השם המפורש יוצא מפי כהן גדול בטהרה
וכורעים ומשתחוים ונופלים על פניהם ואומרים:
"ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד!"
התפילה הקצרה והמרגשת של הכהן הגדול בתוך קודש הקודשים על צרכי העם
יְהִי רָצון מִלְּפָנֶיךָ ה' אֱלהֵינוּ וֵאלהֵי אֲבותֵינוּ
שֶׁתְּהֵא שָׁנָה זוּ הַבָּאָה עָלֵינוּ וְעַל כָּל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל בְּכָל מָקום שֶׁהֵם
אִם שְׁחוּנָה גְּשׁוּמָה.
וְאַל יִכָּנֵס לְפָנֶיךָ תְּפִלַּת עובְרֵי דְרָכִים לְעִנְיַן הַגֶּשֶׁם בְּשָׁעָה שֶׁהָעולָם צָרִיךְ לו.
וְשֶׁלּא יִצְטָרְכוּ עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל בְּפַרְנָסָה זֶה לָזֶה וְלא לְעַם אַחֵר.
שָׁנָה שֶׁלּא תַפִּיל אִשָּׁה פְּרִי בִטְנָהּ
וְשֶׁיִּתְּנוּ עֲצֵי הַשָּׂדֶה אֶת תְּנוּבָתָם
וְלָא יַעֲדֵי עֲבִיד שׁוּלְטָן מִדְּבֵית יְהוּדָה:
והשליחה של השעיר לעזאזאל
הוּא הָיָה מִתְגַּלְגֵּל וְיורֵד
וְלא הָיָה מַגִּיעַ לַחֲצִי הָהָר עַד שֶׁנַּעֲשָׂה אֵיבָרִים אֵיבָרִים.
וְאומֵר כָּךְ יִמָּחוּ עֲונות עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל:
לשון הזהורית שהיתה הופכת ללבן
והידיעה שהתכפר להם
לא עומדת בזה
וכבר עכשיו אני בוכה
מקנאה במי שזכה
מתפללת עלינו שנזכה גם
7 יפול צדיק וקם
אז אני רוצה להביא משהו קטן מהפרשה שקשור לסדר העבודה
שנבין עד כמה סדר העבודה של הכהן גדול
היה כל כולו סדר של לימוד זכות על עם ישראל לקבלת הכפרה המיוחלת
כתוב בפרשה:
טז,יט וְהִזָּה עָלָיו מִן-הַדָּם בְּאֶצְבָּעוֹ, שֶׁבַע פְּעָמִים; וְטִהֲרוֹ וְקִדְּשׁוֹ, מִטֻּמְאֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל.
שאת זה אנחנו מזכירות בפיוט של סדר העבודה במילים:
וְכַךְ הָיָה מונֶה:
אַחַת.
אַחַת וְאַחַת.
אַחַת וּשְׁתַּיִם.
אַחַת וְשָׁלשׁ.
אַחַת וְאַרְבַּע.
אַחַת וְחָמֵשׁ.
אַחַת וָשֵׁשׁ.
אַחַת וָשֶׁבַע:
מביא הרב שלמה לוינשטיין בשם הרמא שכותב כך
ההזאה למעלה מכונת כנגד היצר הטוב
אחת למעלה
וההזהה למטה מכוונת כנגד היצר הרע שיש לו שבע שמות
ושבע למטה
כלומר בשביל פעם אחת למעלה
היצר הרע מושך אותנו שבע פעמים למטה!
מה שנקרא שבע יפול צדיק וקם
וזה מה שאומר הכהן הגדול לרבונו של עולם בהזאות הללו
בראת בנו יצר טוב ויצר הרע,
כמה שמות יש ליצר הרע? שבעה
כמה שמות יש ליצר הטוב? רק שם אחד.
איפה היצר הטוב נמצא? בבית המדרש.
אם תפס אותך היצר הרע משכנו לבית המדרש
כלומר רק שם ניתן למצוא את היצר הטוב שכנגדו
והיצר הרע איפה נמצא? בכל מקום.
תגיד, רבונו של עולם, זה פֵ ייר?
האם זה פלא שנכשלים?!
ואם נכשלנו? כפר לנו
2 סוגים של טהרות
ולכן בהמשך הפרשה כתוב
טז,ל כִּי-בַיּוֹם הַזֶּה יְכַפֵּר עֲלֵיכֶם, לְטַהֵר אֶתְכֶם:
מִכֹּל, חַטֹּאתֵיכֶם, לִפְנֵי יְהוָה, תִּטְהָרוּ
נשמע שזה חוזר על עצמו
לא מספיק רק ההתחלה של הפסוק
אלא המשנה במסכת יומא מביאה על הפסוק הזה
”אמר רבי עקיבא:
אשריכם ישראל!
לפני מי אתם מטהרין? ומי מטהר אתכם?
אביכם שבשמים.
שנאמר ’וזרקתי עליכם מים טהורים וטהרתם‘,
ואומר ’מקוה ישראל ה‘‘,
מה מקוה מטהר את הטמאים
אף הקדוש ברוך הוא מטהר את ישראל“.
וגם פה יש שאלה
למה צריך רבי עקיבא להביא 2 פסוקים כדי להוכיח את טהרת השם עלינו
הרי די היה בפסוק הראשון
שהקב“ה זורק עלינו מים טהורים ומטהרנו.
למה צריך גם להזכיר את ענין הטהרה במקוה
מסביר מרן הגאון רבי עובדיה יוסף זצוק“ל :
והנה, יש 2 סוגים של טהרה
טהרה אחת היא טהרת המת על ידי אפר פרה אדומה
שמספיק להזות ממנו כמות קטנה
כלומר אין לה שיעור
ומספיק אפילו טיפה קטנה
והיא טהרה סבילה
הבן אדם עומד ולא עושה כלום ומזים עליו את אפר הפרה.
הטהרה השניה היא טהרת על ידי טבילה במקוה
ולה כבר יש שיעור
צריך שהמקוה יכיל ארבעים סאה לפחות
והיא גם פעילה
הבן אדם עצמו צריך להיכנס אל תוככי המים.
וזה מה שאומר הרב עובדיה יוסף זצוק"ל
אשריכם ישראל! כאשר הקב“ה מטהר אתכם
כאשר הוא מעצמו עושה את הפעולה
ופותח לכם פתח כפתחו של אולם
הו אז אתם זוכים לטהרה של עיצומו של יום מכפר
שזה תחילת הפסוק
טז,ל כִּי-בַיּוֹם הַזֶּה יְכַפֵּר עֲלֵיכֶם, לְטַהֵר אֶתְכֶם:
דהיינו עיצומו של יום מכפר
אתם סבילים לא עושים משהו לצורך כך
והקב"ה מכפר
אבל לפעמים
מִכֹּל, חַטֹּאתֵיכֶם, לִפְנֵי יְהוָה, תִּטְהָרוּ
לפעמים בן אדם צריך בעצמו לעשות את העבודה
להיות פעיל
לפתוח פתח כחודו של מחט
מִכֹּל, חַטֹּאתֵיכֶם, לִפְנֵי יְהוָה, תִּטְהָרוּ
אתם תטהרו
ובשביל זה צריך את הפסוק השני של רבי עקיבא
מקוה ישראל אתם
מתפללת מבקשת ומיחלת יחד עם כל בית ישראל
שנזכה בקרוב ממש לגאולה השלמה
לגאולה העתידית
למצב בו יזה עלינו הקב"ה מאפרו
ויטהר אותנו מטומאתנו
יבנה לנו את בית המקדש
ונזכה עוד השנה הזאת
לאֱמֶת מַה נֶּהְדָּר הָיָה כֹּהֵן גָּדוֹל
בְּצֵאתוֹ מִבֵּית קָדְשֵׁי הַקָּדָשִׁים בְּשָׁלוֹם בְּלִי פֶגַע
שבת שלום
דרג את המאמר
לחץ על הכוכבים כדי לדרג את המאמר
אנחנו מצטערים על הדירוג הנמוך של המאמר
עזור לנו לשפר את האתר
האם תוכל לספר לנו מה היה לא מובן? מה הפריע לך?