בפרשת דברים משה רבינו מספר על הקושי שלו להנהיג עם רב כל כך
ועל כך שלקח אנשים חכמים ונבונים
שרי עשרות שרי מאות שרי אלפים
שופטים ומנהיגים
שיעזרו לו בהנהגת העם
בהתחלה הם יפנו לאלו שמעליהם
ומה שקשה להם יפנו לאלו שמעליהם
ובסוף, כאשר למישהו מהם לא תהיה תשובה
ויקשה עליו
הוא יפנה למשה רבינו שנמצא בעצם בראש הפירמידה
שיסייע בעדו
ואני אביא את הפסוק כלשונו
כי זה הכי יפה והכי מסכם:
וָֽאֹמַ֣ר אֲלֵכֶ֔ם בָּעֵ֥ת הַהִ֖וא לֵאמֹ֑ר לֹֽא־אוּכַ֥ל לְבַדִּ֖י שְׂאֵ֥ת אֶתְכֶֽם׃
יְהוָ֥ה אֱלֹֽהֵיכֶ֖ם הִרְבָּ֣ה אֶתְכֶ֑ם וְהִנְּכֶ֣ם הַיּ֔וֹם כְּכֽוֹכְבֵ֥י הַשָּׁמַ֖יִם לָרֹֽב׃
יְהוָ֞ה אֱלֹהֵ֣י אֲבֽוֹתֵכֶ֗ם יֹסֵ֧ף עֲלֵיכֶ֛ם כָּכֶ֖ם אֶ֣לֶף פְּעָמִ֑ים וִֽיבָרֵ֣ךְ אֶתְכֶ֔ם כַּֽאֲשֶׁ֖ר דִּבֶּ֥ר לָכֶֽם׃
אֵיכָ֥ה אֶשָּׂ֖א לְבַדִּ֑י טָרְחֲכֶ֥ם וּמַֽשַּׂאֲכֶ֖ם וְרִֽיבְכֶֽם׃
הָב֣וּ לָ֠כֶם אֲנָשִׁ֨ים חֲכָמִ֧ים וּנְבֹנִ֛ים וִֽידֻעִ֖ים לְשִׁבְטֵיכֶ֑ם וַֽאֲשִׂימֵ֖ם בְּרָֽאשֵׁיכֶֽם׃
וַֽתַּעֲנ֖וּ אֹתִ֑י וַתֹּ֣אמְר֔וּ טֽוֹב־הַדָּבָ֥ר אֲשֶׁר־דִּבַּ֖רְתָּ לַֽעֲשֽׂוֹת׃
וָֽאֶקַּ֞ח אֶת־רָאשֵׁ֣י שִׁבְטֵיכֶ֗ם אֲנָשִׁ֤ים חֲכָמִים֙ וִֽידֻעִ֔ים
וָֽאֶתֵּ֥ן אוֹתָ֛ם רָאשִׁ֖ים עֲלֵיכֶ֑ם שָׂרֵ֨י אֲלָפִ֜ים וְשָׂרֵ֣י מֵא֗וֹת וְשָׂרֵ֤י חֲמִשִּׁים֙ וְשָׂרֵ֣י עֲשָׂרֹ֔ת וְשֹֽׁטְרִ֖ים לְשִׁבְטֵיכֶֽם׃
וָֽאֲצַוֶּה֙ אֶת־שֹׁ֣פְטֵיכֶ֔ם בָּעֵ֥ת הַהִ֖וא לֵאמֹ֑ר
שָׁמֹ֤עַ בֵּין־אֲחֵיכֶם֙ וּשְׁפַטְתֶּ֣ם צֶ֔דֶק בֵּֽין־אִ֥ישׁ וּבֵין־אָחִ֖יו וּבֵ֥ין גֵּרֽוֹ׃
לֹֽא־תַכִּ֨ירוּ פָנִ֜ים בַּמִּשְׁפָּ֗ט כַּקָּטֹ֤ן כַּגָּדֹל֙ תִּשְׁמָע֔וּן
לֹ֤א תָג֨וּרוּ֙ מִפְּנֵי־אִ֔ישׁ כִּ֥י הַמִּשְׁפָּ֖ט לֵֽאלֹהִ֣ים ה֑וּא
וְהַדָּבָר֙ אֲשֶׁ֣ר יִקְשֶׁ֣ה מִכֶּ֔ם תַּקְרִב֥וּן אֵלַ֖י וּשְׁמַעְתִּֽיו׃
קשיבות זאת מנהיגות
אומר הגה"צ רבי מרדכי לייב ווינקלר בעל הלבושי מרדכי
על כל מנהיג רוחני מוטלת החובה להקשיב בתשומת לב לכל בעיותיו של בן עדתו שפונה אליו ומבקש את עזרתו,
כלומר יש להקשיב אפילו לבעיות שאין ביכולתו של הרב לעזור בהן.
העובדה, כי נתן לאדם לשפוך את מרירות לבו לפני הרב, הקלה היא בשבילו.
וזאת בהתאם לדברי משה רבינו שאמר
"והדבר אשר יקשה מכם תקריבון אלי ושמעתיו",
ולא כתוב שמשה רבנו יענה להם ויפתור את הדבר הקשה.
מכאן ראיה שישנם דברים שדי שמספרים אותם למשה,
ואפילו אם לא מקבלים תשובה עליהם, זה מרגיע את הדעת.
וואו וואו וואו
מדהים
העובדה, כי נתן לאדם לשפוך את מרירות לבו לפני הרב, הקלה היא בשבילו.
שנאמר
ְהַדָּבָר֙ אֲשֶׁ֣ר יִקְשֶׁ֣ה מִכֶּ֔ם תַּקְרִב֥וּן אֵלַ֖י וּשְׁמַעְתִּֽיו׃
ולא כתוב ועזרתיו ופתרתי את בעיותיו וכו'
שמעתן?
מנהיגות בית?
עובדות השם?
נשים של גאולה?
את לא צריכה לעשות כלום!!
הרב פעמים אנחנו מרגישות חייבות לעשות משהו
לעזור
לתת
לסייע
לארגן
לפתור לכולם את הבעיות
שלא יהיה להם קשה
שלא יבכו
שלא יללו
שלא יהיו בעיות בעולם
אנחנו מחפשות אידליה מושלמת
של חיים מושלמים
שאין בהם צרות ואין בעיות
שאין דילמות ואין שאלות
עולם אטופי
אנחנו ממש מרגישות בתוכנו את הרצון להזיז דברים
להגשים מטרות
לבנות עולמות
לעשות לעשות לעשות
ובעצם
מי ביקש את זה ממך?
למה את חושבת שזה מה שנדרש ממך?
למה ישר גלגלי המח שלך עובדים על בולדוזרים של עצות?
זה לא מה שמתבקש ממך
תנשמי עמוק
ותקשיבי
תקשיבי למילים
תכילי אותם
תקשיבי למרירות הלב
ותקבלי אותה
תקרבי את עצמך לשני בקשר מחבר
ותהי על ידו
תעזרי לו בעצם היותך
בעצם הקשבתך
בעצם נתינת ליבך
וזהו.
זה לבד מספיק
זה לבד עוזר
זה לבד נותן לו את התמיכה שהוא זקוק לה
כי על כל מנהיג רוחני מוטלת החובה להקשיב בתשומת לב לכל בעיותיו של בן עדתו שפונה אליו ומבקש את עזרתו,
ויש להקשיב אפילו לבעיות שאין ביכולתו של הרב לעזור בהן.
והעובדה, כי נתן לאדם לשפוך את מרירות לבו לפני הרב, הקלה היא בשבילו.
איזו תובנה יפה
אנחנו נמצאים בתקופה של אבלות נוראה
קושי שורף של חורבן
תאניה ואניה
ומבקשות ומחכות שמבור גלות ידלה אותנו ויעלנו
כולנו גם יודעות לדקלם שבית שיני חרב על שנאת חינם
וכל דור שלא נבנה בימיו כאילו נחרב בימיו
אז יש לנו הזדמנו לתקן
הזדמנות נפלאה מהפרשה
שלא עולה לנו כסף
לא מצריכה מאמץ
ואפילו לא תזוזה פיזית
רק להביא את עצמנו
את האוזנים המקשיבות
את הלב המכיל
והרבה הרבה אהבת חינם
שנזכה ונחיה ונראה
דרג את המאמר
לחץ על הכוכבים כדי לדרג את המאמר
אנחנו מצטערים על הדירוג הנמוך של המאמר
עזור לנו לשפר את האתר
האם תוכל לספר לנו מה היה לא מובן? מה הפריע לך?