פרשת תולדות מספרת לנו על יצחק ורבקה שמעתירים בתפילתם כדי לזכות לילדים
מה זה מעתירים? מה שורש המילה עתר?
אז עתר היה פעם כלי להיפוך התבואה
והנה מה שכותב לנו מדרש רבא על הפסוק:
ויעתר יצחק להשם לנוכח אישתו כי עקרה היא ויעתר לו השם ותהר רבקה אישתו"
כותב המדרש רבא:
ויעתר יצחק להשם לנוכח אישתו, רבי יוחנן וריש לקיש
רבי יוחנן אמר ששפך תפילות בעושר
ריש לקיש אמר שהיפך את הגזרה
בדיוק כמו העתר שמהפך את התבואה
לנוכח אישתו – מלמד שהיה יצחק שטוח כאן
והיא שטוחה כאן
ואומר ריבונו של עולם כל בנים שאתה נותן לי יהיו מן הצדקת הזאת
ואף היא אמרה כן
כל בנים שאתה עתיד ליתן לי יהיו מן הצדיק הזה
כלומר יצחק ורבקה היו קשורים כל כך אחד לשני
עד שכל אחד מהם ביקש על השני
ביקש שהשני יפקד
רוצה ילדים דווקא ממנה
יצחק הרי האמין וידע שיהיו לו ילדים
שהרי הקדוש ברוך הוא בירך את אברהם אבינו כי ביצחק יקרא לך זרע
אבל הוא ראה את רבקה בצערה וביקש שהזרע שהקדוש ברוך הוא יתן לו יהיו דוקא ממנה ולא מאישה אחרת
שהיא תיפקד בילדים
ויעתר יצחק להשם לנוכח אישתו
הוא לא סתם התפלל
הוא עתר
הוא ביקש להפוך את הקערה על פיה
ביקש להפוך את הדין לרחמים
את מה שנגזר ונחתם לתפילה שמהפכת את המציאות
וזה יכול להגיע רק מכח של תפילה זכה
תפילה שרוצה את הטובה של השני
תפילה מזוככת מפניות אישית שחושבת על האחר ומרחיבה אותה לטובתו של הזולת
תפילה זכה = תפילה על האחר
אנחנו מתפללות על כל כך הרבה דברים ביום
חושבות ומבקשות ורוצות ועותרות ומעתירות ומתחננות
אבינו מלכינו שלח לנו פרנסה וישועה ונחת ושמחה
אבינו מלכינו שלח לנו אושר ובריאות וילדים ואהבה
אבינו מלכינו תתן לנו את אלך בית גימל דלת הא וו זין חט טית וכו'
הרבה יותר רצונות ודאגות ומחשבות מכל אותיות האלף בית ועד תיו
בואו נוסיף לזה קמצוץ
תבלין קטן של דאגה לזולת של מחשבה על האחר
משהו נקי וטהור של תפילה מבקשת, מתרפקת על הזולת
שפלונית תתחתן שאלמונית תזכה לבן
שפלמונית תזכה בדירה ושהשכנה תזכה למנוחה ונחלה
לא בשביל שנוכל לסמן וי על הרשימה
לא בשביל האגו שלנו שיהיה לנו נעים וטוב לידה
לא בשביל עצמינו
אלא בשבילה
באמת בשבילה
כי זה הכח של התפילה
כשהיא באמת
קרוב השם לכל קוראיו לכל אשר יקראוהו באמת
תפילה מעומק הלב מהבפנוכו של הבפנוכו
מהבאמת שמדגדגת לנו עמוק עמוק בפנים
תפילה שמהפכת את הדין
יש לנו כח לזה!
לא היינו צריכות להיולד
זה טמון לנו בדי אן איי היהודי
כי באמת
הסיפור הטבעי שלנו הוא
שלא היינו צריכות להיות כאן
האמהות הקדושות היו עקרות
יצחק נולד ללא זיווג הן הוא היה אמור להישחט בגיל 37
את הברכות הועיד יצחק לעשיו ולא ליעקב
וכל פעם מחדש קורה נס
מתרחש היפוך
מישהו עותר והקדוש ברוך הוא נעתר
כל פעם מחדש הסיפור משנה כיוון
ויש לנו כח לעשות זאת
יצחק הוא מידת דין הוא גבורה
רבקה היא מידת רחמים – חסד
ויעתר יצחק לנוכח אישתו
יצחק משנה את טבעו מגבורה לחסד
הוא מרחם עליה מבקש בשבילה
ורק אז המחסומים נפתחים
אחרי שנגמר יש עוד
יותר מזה
תסתכלו על ברכת יצחק לעשיו ויעקב
יצחק אבינו מברך את יעקב בכל הברכות האפשריות
עשיו נכנס ומגלה שיעקב גנב לו את הברכות
יצחק אומר לו ש…מצטער, אבל אין לי עוד ברכות עבורך
מה עושה עשיו?
הוא בוכה
הוא צועק
הוא מתפלל
ומול תפילה דומעת מכאב
מול בכי טהור אמיתי ונוקב
הקדוש ברוך הוא נעתר
ופתאום יש ברכות נוספות גם עבור עשיו
איך זה יכול להיות?
יצחק שיקר שאין לו ברכות?
לא.
באמת לא היו לו ברכות
מתי מעין השפע נבע שוב?
מתי הברכות ירדו אליו שוב?
לאחר שעשיו בוכה
תפילה דומעת
תפילה שמגיעה ממידת רחמים
מעתירה שחותרת להפוך עולמות
יש לה כח אדיר לפעול ולשנות גזרות
יש לה כח להוריד לנו שפע
לתת לנו טל ומטר
ולהיות כלי למימוש של כל החלומות שלנו
הלואי ונזכה!!
להוסיף קיווי להוסיף ישועה
אני רוצה להוסיף עוד משהו קטנציק
הרבה פעמים מתפללים ולא רואים ישועה
נמצאים על סף יאוש
מה לעשות לא הולך
התפללנו, ריחמנו, עתרנו, ביקשנו, בכינו, עשינו הכל
ו…. נאדה לא רואים תקוה
אומרים לנו חזל
קוה אל השם
חזק ויאמץ ליבך
וקוה אל השם
תאזרי כח יקירה
הישועה קרובה
קוי אל השם
שוב ושוב ושוב ושוב
חזק ויאמץ ליבך
וקוי אל השם
שוב.
דרג את המאמר
לחץ על הכוכבים כדי לדרג את המאמר
אנחנו מצטערים על הדירוג הנמוך של המאמר
עזור לנו לשפר את האתר
האם תוכל לספר לנו מה היה לא מובן? מה הפריע לך?