נפתח תחילה במחקר.
מחקר שראיתי בספר פרשה מעצימה
מחקר, שלא הימם אותי או שינה בי תפיסות
פשוט כי הוא חיזק אצלי עוד יותר את מה שכבר ידעתי
על הנושא של כבוד, קבלה ונתינה ומה שביניהם
אז נתחיל במחקר:
כמה שוה חיוך?
חוקרים הדריכו מלצרים לפני שהם מגישים את החשבון לאנשים
לתת להם סוכריה
והם גילו שנתינת הסוכריה הזאת העלתה את גובה הטיפ כלפי מעלה בכמה אחוזים
כעת, ביקשו החוקרים לתת 2 סוכריות
ושוב הנתינה גרמה לקבלה
וגובה הטיפ עלה עוד קצת כלפי מעלה
בבדיקה האחרונה הם ביקשו מהמלצרים לתת את הסוכריות עם אמירה
כלומר שהמלצר יגיע לשולחן הוא ימשיך הלאה בדרכו, ואז יסתובב חזרה לכיוון השולחן ויאמר:
"לאנשים נחמדים כמוכם מגיע גם 2 סוכריות לתוספת"
ומה אתן חושבות קרה לטיפ?
כמובן עלה
אלא שההפתעה הגדולה היתה בכמה הוא עלה,
כי עד עכשיו היתה עליה אבל של כמה אחוזים בודדים
וכאן, עם תוספת המשפטים שנאמרו והחיוך
עלה גובה הטיפ ב23!!! אחוז.
מה זה מלמד אותנו?
את מה שאנחנו יודעות כבר מזמן
תתן. תקבל.
כמים פנים לפנים כן לב האדם לאדם.
עכשיו תגדנה לי-
טוב נו, אבל זה לא תמיד עובד
עובדה
אני מכבדת את בעלי
משתחוה לו
מחייכת לשכנה
עושה לה הכל
רצה אחרי הבוסית
מתקפלת מולה
ועדיין
היא הוא הם לא אוהבים אותי
לא באמת מכבדים אותי חזרה
לא עושים את מה שאני חושבת שנכון לעשות
מה שנקרא
זה לא עובד
וכאן
אני אגיע למה שאנו לומדים מפרשת ויגש
חיבור בין לבבות
ויגש יהודה.
יהודה, אחראי על בנימין אחיו
יהודה שלא מכיר את יוסף
מבין שיש כאן מישהו בעל שליטה
מישהו שמתנכל אליהם
שלא רוצה בטובתם
שרוצה לראות את אחיו בכלא
ברור שהרגש הראשוני של יהודה זה כעס אדיר
הרגשת תסכול של עשו לי אכלו לי שתו לי
עצבים.
אבל יהודה מבין את מה שהחוקרים למדו והבינו
אי אפשר לגשת כך ליוסף
אי אפשר לדבר עם מישהו שלא מסמפטים
שכועסים
שמזלזלים בו
שמרגישים כלפיו בוז וכעס ותסכול
זה פשוט לא יעבוד
לכן אומר האור החיים הקדוש
למה כתוב ויגש?
הוא הרי כבר היה במקום
הוא היה שם בתוך החדר
מה פירוש המילה ויגש
לאן הוא ניגש?
כותב האור החיים הקדוש:
יח) ויגש אליו. – למה הוצרך לומר ״ויגש״
אחר שקרוב אליו היה ומדבר עמו עד עתה.
ועוד, לא היה צריך לומר תיבת ״אליו״ ומובן הדבר
ובדרך דרש יתבאר אומרו ״ויגש אליו״, על דרך אומרו (משלי, כז): ״כמים הפנים לפנים כן לב האדם לאדם״,
ולזה נתחכם יהודה להטות לב יוסף עליו לרחמים
והקריב דעתו ורצונו אליו לאהבו ולחבבו
כדי שתתקרב דעתו של יוסף אליו לקבל דבריו ופיוסו,
והוכרח לעשות כן לצד
שמן הטבע לא יחבבו בני יעקב עובדי ע״ז.
עכ"ל
איזהו מכובד? המכבד…
כלומר האור החיים הקדוש לא היה צריך את המחקר כדי להסביר לנו
שאם אנחנו רוצים דבר מה ממישהו
אנחנו צריכים להתקרב אליו
לגשת ללב שלו
לנסות להתחבר אליו
ורק אז להצליח לקבל מהם את מה שרוצים
ועדין זה לא מסביר איך לפעמים זה לא מצליח לנו
איך לפעמים זה לא עובד
איך יש אנשים שאנחנו מרגישים כלפיהם חוסר אונים
למרות כל הכבוד שאנחנו נותנים להם
והתשובה היא פשוטה
יש כבוד ויש כבוד
השאלה היא איזה כבוד את נותנת
איזה כבוד יש בך בפנים?
מה באמת את מרגישה בתוככי הלב שלך?
השפת אמת (בליקוטים) שואל
מה השתנה בין פרשת מקץ לפרשת ויגש?
מדוע בפרשת מקץ יוסף לא מתרשם מכלום,
הוא לא מתגלה אל האחים בשום פנים,
ואילו פתאום כאן "ולא יכול יוסף להתאפק".
מה יצר את ההבדל?
והתשובה היא אותה תשובה שעונה האור החיים
ויגש אליו יהודה
יהודה עושה שינוי פנימי עמוק
שינוי שמגיע מהבפנוכו שלו
הוא לא רק משתחוה חיצונית
מדבר בגינוני כבוד חיצוניים
אלה מתחיל מתוככי הלב שלו
כי יהודה הוא מלך
ומלך זה ראשי תיבות מח שליט על לב
הוא מצליח להשליט על הלב שלו את היכולת לתת כבוד אמיתי פנימי ליוסף
לא משהו חיצוני שכל כולו גינונים ובתוכו תחושה של זלזול
זה לא כבוד אמיתי
עם כזה כבוד אף אחד לא ישתנה.
לא משנה מה אתה אומר משנה מה אתה חושב
אתן מכירות את זה שאנחנו מחייכים לצוציק הקטן ואומרים לו "מכוער אחד" והוא לא נעלב
או מנגנות במילים נוטפות דבש לילדה הקטנה
"את כזאת מכוערת שאין דברים כאלה"
ולמה היא לא נעלבת?
ולמה כשהיא גדלה והחצ'קונים ממלאים לה את כל הפנים
ואנחנו אומרות לה "עזבי שטויות, את יפה גם ככה" היא לא מאמינה לנו?
מה ההבדל?
הבדל עצום!
השאלה למה בפנים אנחנו מאמינות ולמה לא
מה הלב שלנו משדר ומה לא
כי רק 10% מהמסר עובר דרך מה שאנחנו אומרות
אני חוזרת שוב
רק 10% מהמסר עובר דרך מה שאנחנו אומרות
ואם שאלת את עצמך למה בפעם המליון שאמרתי איקס וואי זד זה לא עבד
הנה לך הסיבה
רק 10% מהמסר עובר דרך מה שאנחנו אומרות
ומה זה 10 אחוז לעומת מה שאת משדרת
מה שאת מרגישה בפנים
מה שאת חושבת באמת
יהודה ידע את הסוד הזה והביא את זה לחיים שלו
הוא השליט מח על לב ונתן לעצמו לחוות את הכבוד הזה
להרגיש בפנים את הכבוד האמיתי למי שמולו
הוא ניגש אליו לא פיזית
הוא לא היה צריך – הם כבר היו בחדר קרובים כל כך
הוא ניגש אליו רגשית
הגיש את הלב שלו אליו עם כבוד עם זרימה עם מחשבה טובה
ורק אז יוסף נמס מולו ומתפרק ולא יכול יוסף להתאפק לכל הניצבים עליו
הבסיס של הבסיס שלנו
יש קורס טלפוני שאני עושה לו נפשות רבות
רק כי אני מרגישה שזו חתיכת שליחות להתחבר אליו
של רותי דושניצקי
זה קורס שמדבר על כבוד להורים כבוד לעצמי כבוד לבעל ולילדים שאיתי
ואיך שזה משפיע על כל מערכות היחסים האחרות
אני יכולה לאמר שזה קורס משנה תפיסות
והבסיס שלו, המשפט מפתח שאיתו אפשר להשפיע על כל הסביבה זה בעצם מה שהאור החיים מלמד אותנו כאן
כמים פנים לפנים כן לב האדם לאדם
ואם לפעמים אנחנו רואות אנשים שעושים שטויות
שמתנהגים כמו ילדים קטנים
ואפילו כאלה שיש להם אבחון מוכח למה שהם
ואז "אין מה לעשות כי הוא כזה. כי איבחנו אותו. כי עובדה וכו'"
אתן לא יודעות כמה כבוד אמיתי
וכשאני אומרת אמיתי הכונה למשהו מאד עמוק ושורשי
כי תורה היא ולימוד היא צריכה
פתאום משהו מתמוסס בכל האבחון הזה
פתאום אנחנו מגלות שאולי אולי האבחון נכון בחלקו
אבל אשמות אנחנו – באחוזים ניכרים ממנו
על אי קבלה והתקטנות
על זלזול ותחושת עליונות
אז בואו לפחות השבוע הזה
למצוא את נקודת האור במערכות היחסים המורכבות הללו
באנה ננסה לשנות משהו מתפיסות הלב שלנו מול הקרובים אלינו
להבין שיש גם לנו חלק בריקוד המשותף הזה
ולגשת אליהם עם הרבה הכנעה כבוד ואהבה
ואם ירצה השם
יהיה לנו מפגש מפתיע
לטובה.
שבת שלום!
דרג את המאמר
לחץ על הכוכבים כדי לדרג את המאמר
אנחנו מצטערים על הדירוג הנמוך של המאמר
עזור לנו לשפר את האתר
האם תוכל לספר לנו מה היה לא מובן? מה הפריע לך?