פרשת בלק מתרחשת אי שם בערבות מואב
ומספרת לנו את סיפורו של בלעם נביא גוי
ובלק בן ציפור מלך מואב שרוצה
אבל ממש רוצה
מאד מאד רוצה
לקלל את ישראל
והוא מנסה בכמה וכמה דרכים
הולך לבלעם כמה וכמה פעמים
מפציר בו שיחפש דבר רע על ישראל
מבקש שיבדוק בציציותיהם האם יש משהו רע שאפשר לדבר עליהם
הוא מחפש את הרע
רוצה להעצים את הרע
וחושב רע
מה שקוראים לזה היום עין רעה
כן,
לבלק יש עין רעה שמחפשת רע שמעצימה רע
שרוצה למצוא רע ולא חושבת טוב
ולכן הוא הולך לבלעם
בלעם שהיה שתום עין
שיש בה יותר חושך מאור
שרואה חושך
והרבה.
התנא בפרקי אבות אומר
כל מי שיש בידו שלושה דברים הללו
מתלמידו של אברהם אבינו
ושלושה דברים אחרים מתלמידיו של בלעם הרשע
עין טובה, ורוח נמוכה ונפש שפלה – מתלמידיו של אברהם אבינו
עין רעה, ורוחה גבוה ונפש רחבה – מתלמידיו של בלעם הרשע
בספרו ומתוק האור של הרב שלמה לוינשטיין הוא מביא את דבריו של הגאון רב לייב חסמן זצ"ל בעל הספר אור יהל שאומר כך-
"רבים נוטים לחשוב
שמי שנחשב כתלמיד של בלעם הרשע הוא אדם שנראה כבן בליעל
ומבלה כל שנותיו בהבלי העולם הזה
ואילו תלמידו של אברהם אבינו יושב בבית המדרש
ומתנדנד כל היום מעל הגמרא
ובאמת – זוהי טעות!
שכן יכולים שנים לשבת יחד על יד הגמרא
ואחד מהם יהיה בעל עין טובה ומתלמידיו של אברהם אבינו
ולשני עין רעה שאינה יכולה לסבול את טובת השני ויקרא מתלמידיו של בלעם הרשע.
כלומר זה לא חייב להיות אחד שנראה רשע
אלא גם אחד שנראה אותו דבר
אבל הלב שלו בפנוכו כזה
ואני חושבת לעצמי שזה לא חייב להיות אחד כזה ואחד כזה
אלא גם יכול לקרות אצל אותה אחת
זה יכול להתנגש אצלנו בתוך הלב
וכל השאלה היא רק כמה מתי ואיך
אתם קמים מהמיטה בשעה טובה ומוצלחת
רואים את השמש הזורחת
(כן, כבר אמרו לי פעם שאני אוהבת תיאורי שמשות זורחות וטבע ירוק 🙂 )
פותחים עין אל אור עולם
ומסניפים אליכם ריח של בוקר חמקמק ונעלם
מביטים סביב בעין פקוחה
אל בעל, ילדים, ובני משפחה
אומרים תודה על ביצים חלב ולחם טרי
על קפה שנשפך ועל בלגן טבעי
ושמחים שיש עבודה
שיש בוס, שיש קולגה ברת שיחה
העין שלכם עכשיו במצב של עין טובה
אתם תלמידים טובים
תלמידים מצטיינים
של אברהם
אבל, וזה קורה לכל אחד לצערינו
יש לנו ימים של בלעם
ימים בהם אור השמש מועם
והעין שלכם חצי פקוחה חצי עצומה
רוצים לברוח מארץ לא זרועה
הקנאה אוכלת בכל לב
והגוש השחור שבלב מפיל ומאיים
כולם נגדכם
את לא בעדכם
ותעודה של בלעם
לוחשת לכם כארס של עכנאי
אם אתם שייכים לשם….
והכח הזה
להצליח להתעלות ולמצוא נקודות של אור
הוא כח יומיומי שאתם מקבלים
הוא כח יומיומי שאתם בוחרים
אם להיות תלמיד של אברהם
או חלילה
תלמיד
של בלעם.
הבן איש חי – רבי יוסף חיים מבגאדד -שואל
למה פרשה שלמה על חצאי ברכות של רשע
למה נזקקנו לפרשה שאין בה אפילו מצווה אחת
וכל כולה סיפור מארץ רחוקה
על איש אחד
רשע
ועינו השתומא?
והוא עונה-
יש תועלת גדולה בברכה של בלעם
משום שברכתו נכתבת בתורה
וכל שנה ושנה מחדש
בהגיע זמן קריאת התורה של פרשת בלק,
יתברכו ישראל מכח לימוד התורה
ועוד,
כי בעת שתהי נכתבת ברכתו בתורה
מוכרח שיאמר אותה הקדוש ברוך הוא למשה
(הרי הקבה אמר למשה בדיוק מה לכתוב בתורה)
וחוזר משה רבינו עליה בפיו הקדוש – וכותבה.
נמצא שהם מתברכים מפי הקדוש ברוך הוא ומפי משה נביאו"
וואו!
אפילו אמר אותה רשע
אפילו לא התכון לברך
יש ערך לחזרתיות הזו בכל שנה ושנה
ויש טעם לפרשה
כי היא מושכת טוב בעצם הקריאה שלה
בעצם הדיבור על הטוב
בעצם ברכתה
כי טוב זה תמיד טוב
אז נכון,
אתם עצובים
מרגישה קצת "בלעמים" קטנים
בפרט שאתם רואים את השכן, הידיד, החבר והגיס
ההם.
אלו שעושים לכם חושך בלב ושחור בעיניים
אלו שעינכם, כמה לא פוטוגני, צרה בהם
אז תברכו
תברכו אותם בלב
תברכו את עצמכם
הגידו לכם מילים של טוב
חיזרו שוב ושוב על הטוב הזה
גלגלו אותו על הלשון
בקשו ממנו יתברך שיחזק אתכם
שיחזק את הטוב הזה
שיתן כח למילים הללו
ואי"ה אחרי הפעולות ימשכו הלבבות
ותזכו להרבות את האור ואת הטוב
בשבת הזאת של השנה
ובכל השנה כולה
גוט שבעס
—
דרג את המאמר
לחץ על הכוכבים כדי לדרג את המאמר
אנחנו מצטערים על הדירוג הנמוך של המאמר
עזור לנו לשפר את האתר
האם תוכל לספר לנו מה היה לא מובן? מה הפריע לך?