כולנו מכירים את המדרש הידוע
על הר הכרמל הר התבור
שביקשו שעליהם תינתן התורה
ובסופו של דבר הקדוש ברוך הוא בחר בהר סיני העניו והנמוך
זאת משום שהם היו בעלי גאוה
או משום שעבדו עליהם עבודה זרה
אבל זה הוא רק חלקו של הסיפור
וחבל שאיננו יודעים את המשכו
שכן הוא יכול לחזק אותנו הרבה מאד בדרכנו בעבודת השם
כתוב במדרש אגדה
לא קיפח הקדוש ברוך הוא שכר תבור וכרמל
שבאו למתן תורה לתת עליהם את התורה
וחזרו בבושת פנים
אמר להם הקב"ה סוף אני פורע לכם כפליים
נאמר בסיני אנוכי השם אלוקיך
ובתבור בשירת דבורה נאמר אנכי להשם אנוכי אשירה.
ובכרמל נאמר בימי אליהו – השם הוא האלוקים השם הוא האלוקים.
כלומר
מה בעצם קרה כאן?
הר תבור והר כרמל הרי היו מלאי חסרונות
גאוותנים, עובדי עבודה זרה
אבל דבר אחד גדול היה להם
היה להם רצון
רצון חזק לקבל את התורה
להיות כלי שמקבל שפע
לזכות לכתר תורה על שולחנם
ואמנם אף כי במתן תורה הרצון הזה לא הועיל להם
כי לא היו ראויים
אבל הרצון הזה לא אבד
המאמצים לא היו לשוא
וכשהגיע הזמן הנכון הוא הניב פירות
וכל הבושה והאכזבה התהפכו להישג מדהים
של קידוש השם אדיר בימי דבורה ובימי אליהו
על מי יבנה המקדש?
וזה לא הסוף
תקשיבו הלאה לילקוט שמעוני
מה הולך להיות איתם לעתיד לבא
רבי פנחס בשם רבי ראובן אומר
עתיד הקב"ה להביא סיני תבור וכרמל
ולבנות בית מקדש על גביהם
כמו שכתוב והיה באחרית הימים
נכון יהיה הר בית השם בראש ההרים
כלומר בית המקדש שהוא התיקון השלם
יהיה מורכב מכל הסגנונות
הר סיני שמסמל את התורה וקיום המצוות בפועל
תבור וכרמל שמסמלים את בעלי הלב השבור
תבור זה תביר כלומר שבור בארמית
וכרמל זה רך (רשי מבאר כרמל זה רך ונמלל)
כלומר כל אותם אנשים שרוצים מאד
מאד מאד רוצים
ללמוד ולקיים
אולם לא תמיד מצליחים
והם בעלי הלב השבור והרך
וזה המסר הענק שיש לנו
כי רוב בני האדם סבורים שאת התיקון הגדול
את המבצע ההירואי של בזכותו העולם קיים
עושה רק התלמיד חכם בפועל
אולם המדרש מגלה לנו ש2/3 מבית המקדש
יבנה דווקא על גבי תבור וכרמל הלו הם בעלי השאיפות והכיסופים
בדיוק כמו שיש שלושה עמודי עולם
ואי אפשר זה בלא זה
כך גם בית המקדש, השלמות האלוקית לא תוכל להתקיים
ללא הר סיני והר תבור
ולעתיד לבוא נגלה שלכל אחד ואחת מאיתנו
היה חלק נכבד בבנין בית המקדש
חלק מהותי ולא פחות חסר
ממי שהולך לבית מדרש
ממי שקיבל מבורא עולם את כוחות הנפש והלימוד והיכולת
ויותר מזה
השלמות של בית מקדש תתקבל רק בזכות החיבור עם כל החלקים
גם אלו האחרים, השונים, החסרים.
מה החלק שלי?
לפעמים אנחנו שואלים את עצמינו מה חלקינו
מתפללים ותן חלקינו
ולא מבינים שהשם מנת חלקי
וחלקי השם אמרתי לשמור דבריך
כי לכולנו חלק ונחלה
ממי שחלק לנו אותה באהבה
והרצון והכיסופים שלנו להגיע לפסגה
הם הם פסגת ההצלחה
הלואי ונזכה
לקנא בכוכבים
בבאר הפרשה הוא מביא
שהרבה אנשים אומרים
אם היה לי את הריכוז של פלוני
הייתי יכול להתקדם בתורה
אם היה לי את תנאי החיים של פלמוני
הייתי יכול להישאר בכוילל
כלומר אנחנו מסתכלים על אחרים
כמודל למה שאנחנו רוצים להגיע
וחושבים,
אם היה לנו את הכוחות שלהם
היינו מצליחים
אם הייתי הר סיני הייתי סיני ועוקר הרים
אבל נעבאך מה לעשות שאני לא
אז הולכים שמוטי כנפיים
ואולי גם קצת מקנאים
על מה שאין לנו
בתקוה שהקב"ה יבין….
בנשמת כל חי אנחנו אומרים:
ואילו פינו מלא שירה כים
ולשוננו רינה כהמון גליו
ושפתותינו שבח כמרחבי רקיע
ועיננו מאירות כשמש וכירח
אין אנחנו מספיקין להודות
כלומר אם היינו כמו הים
כמו הגלים
כמו מרחבי הרקיע
אם היו לנו עינים כמו השמש
או לכה"פ כמו הירח
אז אולי היינו מצליחים
אבל אין לנו
ולכן איננו יכולים להודות
לגלות את עצמנו
אבל בהמשך הפרק אנחנו אומרים:
על כן אברים שפילגת בנו
ורוח ונשמה שנפחת באפנו
ולשון אשר שמת בפינו
הן הם יודו ויברכו ויפארו
כלומר כל זמן שאנחנו מסתכלים החוצה
על להיות כמו הים
כמו הגלים
כמו מרחבי הרקיע
כמו השמש וכמו הירח
איננו יכולים להודות
כי זה לא הכוחת שלנו
אבל ברגע שאנחנו לומדים להתכנס פנימה
אל תוך עצמנו
אל הכוחות שלנו
ומודים ואומרים-
על כן אברים שפילגת בנו
ורוח ונשמה שנפחת באפנו
ולשון אשר שמת בפניו
אז פתאום יש לנו את הכוחות שלנו
והן הם יודו ויברכו ויפארו
וזה מה שאומר החתם סופר
כי המקום אשר אתה עומד עליו אדמת קודש הוא
איפה שאתה נמצא
המקום שאתה נטוע בו
החיים שלך
הכוחות שלך
היכולות שלך
אדמת קודש הוא
ומהמקום הזה
אתה מסוגל להתעלות ולעשות את רצונו יתברך.
כשבנ"א מבין שמה ששלו שלו
והוא קיבל את זה מתנה מהקל
ובכוחות הללו הוא צריך לפעול
אז היא מצליח לגייס את עצמו הרבה יותר טוב
ולהתקדם בעבודת השם שלו
בהצלחה לכולנו
ושנזכה לקבל את התורה מאהבה
🙂
דרג את המאמר
לחץ על הכוכבים כדי לדרג את המאמר
אנחנו מצטערים על הדירוג הנמוך של המאמר
עזור לנו לשפר את האתר
האם תוכל לספר לנו מה היה לא מובן? מה הפריע לך?