הפסוק אומר:
ותשחת הארץ לפני האלוקים ותמלא הארץ חמס" (בראשית, ו' י"א)
תנו רבנן: דור המבול לא נתגאו אלא בשביל טובה שהשפיע להן הקב"ה,
אמרו: כלום אנו צריכין אלא לטיפה של גשמים?
יש לנו נהרות ומעינות שאנו מסתפקין מהן.
אמר הקב"ה: בטובה שהשפעתי להם מכעיסין אותי?
בה אני דן אותן,
שנאמר: "ואני הנני מביא את המבול מים" (ילקו"ש נח)
דור המבול היה דור השפע
דור שלא ידע מה זה חולי מה זה קושי
מה זה חסרון מה זה רעבון
דור שלא ידע פחד מהו
לא טילים לא פיגועים
לא כטבים לא עבמים
דור שלא היה זקוק לגשם אלא פעם ב40 שנה
כי האדמה, עלה ממנה אד שהפך אותה לפוריה ברמה בלתי רגילה
דור שלא היה צריך לדאוג למחירי העגבניה שעולים
שכל הפירות והירקות גדלו לצידו מושלמים ויפים
שהיה לו כסף למטרנה לטיטולים
ולא נזקק ללכת לעבודה או להלוות בתשלומים
זה היה דור של שפע רחבות והנאה בלתי נתפסים
הברייתא מתארת את השפע הגדול:
- (איוב כא, ט) בָּתֵּיהֶם שָׁלוֹם מִפָּחַד וְלֹא שֵׁבֶט אֱלוֹהַּ עֲלֵיהֶם… –
לא היו מזיקים שולטים בהם. - וכתיב (שם י"א): יְשַׁלְּחוּ כַצֹּאן עֲוִילֵיהֶם וְיַלְדֵיהֶם יְרַקֵּדוּן –
היו משלחים את הילדים ללא "משגיח" כמו צאן
ויש אומרים מיד כשנולדו יכלו לרקוד
תחשבו על זה – אין צער גידול ילדים
תענוג 🙂 - וכתיב ( שם י"ב): יִשְׂאוּ כְּתֹף וְכִנּוֹר וְיִשְׂמְחוּ לְקוֹל עוּגָב –
שרו וניגנו בכלי זמר
כל החיים שלהם היו חגיגה אחת גדולה
וכשהחיים יפים עד בלי דיי אפשר לשיר בודאי 🙂 - וכתיב (שם י"ג): [יְכַלּוּ] בַטּוֹב יְמֵיהֶם – כלומר, היה להם טוב בארץ…
ומסכמת הברייתא: והיא גרמה (כל הדברים הטובים שנמנו לעיל) ל (שם, י"ד) וַיֹּאמְרוּ לָאֵל סוּר מִמֶּנּוּ וְדַעַת דְּרָכֶיךָ לֹא חָפָצְנוּ.'מַה שַׁדַּי כִּי נַעַבְדֶנּוּ וּמַה נּוֹעִיל כִּי נִפְגַּע בּוֹ.
כלומר אין לנו צורך חלילה בו יתברך
אין לנו צורך בטובות של הקדוש ברוך
אנחנו מסתדרים לבד
אגב זה מזכיר לי בדיחה על בנא שמחפש חניה
ומתפלל ומבטיח כסף לצדקה ולוקח ע"ע קבלות
וברגע שהוא מוצא פיסת חניה הוא אומר
"תודה אבל אין צורך הקב"ה – כבר הסתדרתי"
בלי טובות אי אפשר לחיות
וזה מדהים איך בנא בפסיק של טוב
ברגע של הנאה
שוכח שיש מי שנתן לו את זה
שוכח שיש מי שדאג לו לכל זה
כשאנחנו קוראות את המדרש
"דור המבול לא נתגאו אלא בשביל טובה שהשפיע להן הקב"ה, "
זה נראה לנו הזוי
כאילו מה
עד כדי כך הם טיפשים
אבל אם נתבונן אלינו פנימה נוכל לשאול את עצמינו
מה?
עד כדי כך אנחונ טיפשים?
אנחנו לא כאלה לפעמים
אנחנו לא כופרים בטובותיו של מקום
אנחנו תמיד שמים לב לחיים הטובים שמלוים אותנו
ליופי של הבריאה
לעיניים שנפתחו לנו בבוקר
לקורת הגג
ליקירים שסובבים אותנו
לאפשרות לקנות כיכר לחם
לחכמה שחנן אותנו הבורא
לרגשות היפות שממלאות אותנו
מי הביא לנו כל זה?
כשאנחנו מסתכלים מהצד על דור המבול
זה נראה לנו אבסורדי
אבל מה קורה אצלינו בשכונה?
כאן העבודה שלנו מתחילה
לקבל את טובותיו של מקום למרות הקושי
להסתכל על החסדים של הבורא בתוך כל הכאוס הזה
ולהבין שלולי עוזו ועזרתו לא היינו יכולים לעשות כלום
וכל כך הרבה ניסים שעוטפים אותנו בקריאת השם הוא האלוקים
א-ב-ל
מה אמר הקב"ה ?
אמר הקב"ה: בטובה שהשפעתי להם מכעיסין אותי?
בה אני דן אותן,
שנאמר: "ואני הנני מביא את המבול מים" (ילקו"ש נח)
איזה עונש קשה
לקחת מוסר
אבל מאז ועד היום
האם למדנו את המסר?
כמה שנים אחר כך, לא הרבה…
מגיעים בני דור הפלגה ומבקשים למרוד בהשם
הם בונים מגדל בבקעת שנער
למה בבקעה?
אם רציתם לבנות מגדל כדאי שתתחילו מהאורסט
יהיה לכם 9 קילומטר בנויים כבר
אבל לא.
הם רוצים להוכיח חלילה להקב"ה שהם יותר מוצלחים ממנו
שהם יכולים להסתדר בלי הטובות שלו
והם בונים את המגדל דוקא בבקעה
ואומרים זה לזה
הבה נלבנה לבנים ונשרפה לשריפה,
ותהי להם הלבנה לאבן והחימר היה להם לחומר"
מה הפירוט הזה בא לאמר
שהם השתמשו בטכנולוגיות ובחכמה שניתנה להם כדי ליצור משהו חדש
לא,
מה פתאום להשתמש בלבנים הפושטיות שמתגלגלות בכל מקום
מה פתאום לסתת אבנים מתוך האבן הטבעית שהקב:ה נתן לנו ברחמיו
אנחנו חכמים יותר
אנחנו מבינים
לנו יש טכנולוגיות
אנחנו נוכיח לו שאנחנו יכולים לבד
הבה נבנה לנו עיר ומגדל וראשו בשמים, ונעשה לנו שם".
חלילה לא צריך את השם
נעשה לנו לבד שם
ושוב יש לנו את הכפירה הזאת בטובתו של מקום
שמלווה אותנו מאז ועד עתה
הקושי האמוני להסתכל לטוב הזה בעיניים
ולאמר לעצמינו
זה הכל ממנו יתברך
אז פשוט תודה
תודה רבה ריבונו של עולם
תודה על מה שיש וניתן
וזה כל כך מדהים ש
כשאנחנו מסתכלים קודם כל על הטוב זה מעצים אותו
זה מעביר את נקודות הפוקוס על הדברים הטובים
ממילא מתרחב לנו הלב
טיפ לגיוס עובדים
עשו פעם ניסוי
שאלו בוסים
אם מציעים לכם עובד
עקשן, איטי, פרפקציוניסט ישר אמין אכפתי
הייתם לוקחים עובד כזה?
רובם ענו – לא.
לאחר תקופה שאלו אותם שוב
אם היו מציעים לכם עובד
ישר, אמין, אכפתי פרפקציוניסט איטי עקשן
הייתם לוקחים כזה עובד?
רובם ענו – כן.
ומדובר על אותן תכונות
רק מה? בסדר הפוך
תלוי על מה שמו את הפוקוס
כשהפוקוס שד"כ נמצא בהתחלה
היה על התכונות השליליות
התכונות החיוביות נחבאו ולא באו לידי ביטוי
כשהפוקוס היה על החיובי והמאיר
הרי שהעובד היה פתאום חיובי והגיוני לבוסים
זאת העבודה שלנו השבוע
לשים את הפוקוס על השפע שבא מאיתו יתברך
לשים את הפוקוס על האמונה שאין לנו כלום מבלעדיו יתברך
לשים את הפוקוס ואת המשענת עליו יתברך
ואם ירצה השם נזכה
ולא־יכרת כל־בשר עוד ממי המבול
ולא־יהיה עוד מבול לשחת הארץ
לא מבול של מים ולא מבול של חרבות
לא צרות, לא מחלות, לא קשיים לא אנחות
רק מבול של שפע
של תורה
של שמחות
מבול של נחת
של בריאות
של ישיבה על מי מנוחות
לֹא־יָרֵ֥עוּ וְלֹֽא־יַשְׁחִ֖יתוּ בְּכׇל־הַ֣ר קׇדְשִׁ֑י
כִּֽי־מָלְאָ֣ה הָאָ֗רֶץ דֵּעָה֙ אֶת־יְהֹוָ֔ה כַּמַּ֖יִם לַיָּ֥ם מְכַסִּֽים׃
שבת שלום
דרג את המאמר
לחץ על הכוכבים כדי לדרג את המאמר
אנחנו מצטערים על הדירוג הנמוך של המאמר
עזור לנו לשפר את האתר
האם תוכל לספר לנו מה היה לא מובן? מה הפריע לך?