על מצוות התשובה כתוב
"לא נפלאת היא ממך ולא רחוקה היא",
"כי קרוב אליך הדבר מאוד בפיך ובלבבך לעשותו".
תשובה זה דבר קל
הרבה יותר קל למשל מלהשתלט על ערמות הכביסה שלנו
צריך רק לכוון את הלב
להתכוונן
לשנות מבט
ולהגיד
אני מתחרט
לחשוב
אני מתכוונן
ולחלום על עתיד טהור יותר
השאלה רק אם אנחנו מאמינם בזה
אם יש לנו אמון בתהליך הקטן הזה שנקרא תשובה
אם אנחנו מאמינם שיש כח לתשובה להפעיל למעלה עולמות
או שאנחנו מפטירים
נו נו
אז חטאתי בקטנה
לכאן או לכאן מה כבר יועיל לי לאמר עויתי? פשעתי?
וזה מקום שאנחנו נופלים בו
כי חשוב להבין
שברגע שאנחנו מתוודים
ברגע שאנחנו מתכווננים למצב שמבקש לחזור אחורה אל לפני החטא
ברגע שיש לנו בלב אליבי
קבלה קטנה לעתיד שונה
הרי שאנחנו הופכים באותו רגע לאדם חדש
הרי שבאותו רגע בורא עולם מהפך מידתו עליינו
ושוכח
שוכח מכל אותן מעידות ועברות
ומעביר אותנו צחים וברים כליל
מעשים קטנים בונים אדם גדול
אז למה אנחנו נוטים ליחס משקל קטן למעשים שלנו
למה אנחנו מבטלים את התפילות שלנו?
"אהה עזוב עוד כזאת תפילה ואבדנו"
"שטויות מה כבר תפילת מנחה אחת תועיל לי
אני הרי בד"כ לא מתפלל
והראש שלי בכלל מתפזר כל פעם מחדש"
אז מה אם התפללתי, איזו תפילה זו הייתה?
אבל
אומר לנו ספר 'סדר היום'
כי לפי רמת הערך שמעריך אדם את תפילותיו,
כך נחשבת תפילתו אצל הקדוש ברוך הוא.
"אם הוא מואס בתפילותיו לומר אותם פעם אחר פעם
גם הקדוש ברוך הוא ימאס בהם ולא יפיק רצונו".
מה זה החוסר אמון שלך בעצמך
בתפילותיך?
במעשיך?
מה זה החוסר אמון בתשובתך?
בסליחתך?
בבקשתך?
הרי מה זה יום הכיפורים עבורך?
יום הכיפורים פשוטו כמשמעו!
יום לכפרת העוון לסליחה לפושעים
יום של תשובה
יום שמסייע לך לאמר חטאתי עויתי פשעתי ואני מקבל על עצמי שלא לשוב אל החטא
יום שמחליק לך את הדרך
שמעביר אותך לצד השני
לבן
יום של מכונת כביסה עוצמתית
שמשפיעה על כל החיים שלך
שהופכת דין לרחמים
שמשנה סדרי בראשית.
בין אתמול והיום
לא סתם אומרים ותשובה ותפילה וצדקה מעבירין את רוע הגזירה
אמש היה זה שנוי לפני המקום, משוקץ ומרוחק ותועבה;
והיום הוא אהוב ונחמד, קרוב וידיד.
אמש היה זה כאוב וחולה מיוסר וחסר נחת
והיום הוא מלא בכוחות בריא ומאושר
זה הכח של התשובה
ההיפוך הזה
בדברים הקטנים
יש פתגם עממי חמוד:
אנשים קטנים אוהבים דברים גדולים,
ואילו אנשים גדולים יודעים להחשיב גם דברים קטנים.
יום כיפור הוא יום ענק
לתשובות הקטנות שלך
לחשיבות שאנו נותנים לרגעים הללו
וכמה חשיבות שניתן לזה
כך יחשב הדבר בעיניו יתברך
בגמרא מסופר סיפור מדהים
שאולי יתן לנו כיוון לעוצמה הגדולה של התשובה
מסכת ברכות, דף ה.
מספרת לנו הגמרא על רב הונא
שמנסה להבין למה החמיצו לו 400 חביות היין שלו
הוא עולה לשאול בחכמים שאומרים לו לפשפש במעשיו
ומגיע איתם למסקנה שהוא לא נותן לעובד שלו את התשלום שמקובל לתת
וברגע
שרב הונא אומר קבילנא עלי דיהיבנא ליה
כלומר ברגע שהוא עושה תשובה
חרטה וידוי קבלה לעתיד
ואומר – מקבל אני על עצמי, שאחזיר לו את הזמורות
יש אומרים ש
כל החומץ חזר להיות יין שזה נס גלוי
ויש אומרים שנעשה לו נס טבעי כלומר נס נסתר בתוך הטבע
והתיקר החומץ בכל העולם ונמכר במחיר יין
נסתכל רגע על הנס הטבעי שקרה לו ונחשוב
הרי אנשי מדינתו של רב הונא לא ידעו מה שקרה לו
שלא לדבר על אנשי העולם הרחב
הם סוחרים ונותנים וקונים והולכים
ופתאום הכלכלה מתהפכת עליהם
יש כותרות ענק בעיתונים
מחיר החומץ עלה
והפרשנים מנסים את מזלם
להבין איך זה קרה
מה הביא למהפך הזה
מגמת בריאות? מגמת מלחמה? מניות?
יכולות הרי להיות לכך הרבה סיבות ופרשנויות
אבל רק רב הונא יודע את האמת האמיתית
רק רב הונא מכיר בעוצמה הענקית של התשובה
שיכולה לסובב את כל העולם על אצבע אחת קטנה
ותשובה ותפילה וצדקה מעבירין את רוע הגזירה
תשובה.
לא נפלאת היא ממך ולא רחוקה
בפיך ובלבבך לעשותו
הלואי ונזכה
גמר חתימה טובה
שנה טובה ובשורות טובות תמיד
דרג את המאמר
לחץ על הכוכבים כדי לדרג את המאמר
אנחנו מצטערים על הדירוג הנמוך של המאמר
עזור לנו לשפר את האתר
האם תוכל לספר לנו מה היה לא מובן? מה הפריע לך?